Efectele drumurilor proaste

Gropi? E un cuvant mult prea utilizat in tara noastra, unde infrastructura este la pamant. Nu exista sosea care sa nu aiba macar o groapa, pana si pe autostrada le intalnesti.
Si sunt unele mai periculoase ca altele. Dar ce efecte au asupra masinii tale si implicit a buzunarului tau?
Poate părea banal să mai vorbim de gropi sau de efectele pe care acestea le au asupra mașinii.
Cu toate acestea vă prezentăm câteva aspecte.
Trecând prin orașe, găsim străzi care ne pun la încercare îndemânarea, ocolirea unei gropi poate însemna intrarea în alte câteva te poate conduce pe drumuri ocolitoare.
Se mai găsesc și capcane ca cele de mai jos care se întind brusc în faţa șoferului care, dacă mai este și absorbit de gânduri, se trezește cu leagănul motor sau baia de ulei lovind carosabilul sau cu suspensia puternic solicitată.
Nu de mult am avut ocazia de a vedea o mașină de categorie mică, la care o groapă serioasă, la care s-a adăugat neatenţia șoferului pe timp de noapte, a dus la spargerea anvelopei și necesitatea înlocurii acesteia, janta îndoită ieremediabil (practic era pătrată), bieletă direcţie îndoită ca un covrig, cap de bară deteriorat, iar când omul a crezut că a scăpat, în timpul verificării și reglării unghiului de fugă, s-a constatat că fuzeta este îndoită, nu ieșea unghiul de cădere. Toate acestea în condiţiile în care autoturismul era proaspăt ieșit din garanţie.
Unde mai punem că, pentru schimbarea fuzetei, este necesară înlocuirea rulmentului de roată cu butuc cu tot, existând posibilitatea ca la demontare să apară avarii la senzorul ABS. Toate acestea triplează costul reparaţiei, ajungânduse la suma de aproximativ 2.500 RON! O singură groapă? Și asta la o singură mașină!
În cazul rulării mașinilor pe drum bun, un amortizor face aproximativ o mie de mișcări, practic una pe metru parcurs. Dar ce se întâmplă în cazul în care parcurgem un tronson de drum cu gropi?
Răspunsul este creșterea sarcinilor dinamice care vor fi preluate de anumite componente și nu vor fi distribuite pe elementele sistemului. De asemenea crește semnifi cativ și consumul de combustibil.
 
Să le luăm pe rând:
  • Anvelopa – lovirea anvelopei de marginea unei gropi duce la rupere de cord, care se manifestă
sub forma unei umfl ături pe partea laterală a anvelopei.
  • Janta – se poate îndoi mai mult sau mai puţin dar au existat și situaţii în care janta de aliajușor s-a spart.
  • Rulmentul de roată – de la o sarcină statică de câteva sute de Kg se trece la o sarcină dinamică de peste o tonă a cărui efect este cel puţin dublu, la aceași greutate, faţă de cea statică și poate duce la deteriorarea imediată a rulmentului prin imprimarea bilelor de rulment în calea lor de rulare.
  • Fuzeta – transmite sarcina prin amortizor, arc și rulment la caroserie – stabilirea deformării acesteia se poate face în timpul procesului de verifi care reglare unghi de fugă dar, au fost cazuri în care s-a putut stabili deformarea acesteia cu o ruletă!
  • Amortizorul – șansele ca un amortizor care se montează în fuzetă pe suprafaţa cilindrică exterioară a acesteia sunt practic nule, în zona de contact se vor putea observa urme de
    deformare.
  • Baia de ulei – mai ales cele din aliaje ușoare se fi surează atunci când recepţionează o lovitură sau, se poate chiar rupe o bucată mai mare din aceasta lăsând motorul fără ulei. Au existat
    cazuri în care șoferul nu a vrut să oprească pe o porţiune de drum întunecată după ce a lovit dedesubtul automobilului, nu s-a asigurat asupra a ce s-a întâmplat iar rezultatul a fost
    griparea motorului.
  • Scutul motor – care la mașinile de serie se fabrică din plastic, nu are nici o șansă (nu o dată, pe drum, putem observa că cel care vine dinsens opus trage scutul sub mașină).


După cum am relatat mai sus, utilizarea mașinilor pe drumuri accidentate crește substanţial costurile de exploatare.

Si inca ceva  la o mașină care a circulat în Europa de Vest, schimbarea primei articulaţii are loc la opt ani după achiziţionarea mașinii.

Va las sa trageti singuri concluziile, amintindu-va ca trai in Romania, Europa de Est.

O groapa a avut "grija" de masina dumneavoastra? Aveti aici link-uri catre piesele ce v-ar putea folosi :  jante, anvelope, scut motor , ulei , amortizoare, rulmenti.

 

Articole asemanatoare
Disc frana Delphi - Siguranta si Eficacitate
Arcurile elicoidale Kayaba
Filtre de habitaclu Purflux
Accesorii ce confera unicitate masinii tale  - Jante Autec
Cum functioneaza amortizoarele?