Istoria marcii Alfa Romeo

Se spune că Henry obișnuia să-și scoată pălăria când vedea trecând o Alfa Romeo și că, în ziua în care a reușit să învingă mașinile Alfa, Enzo Ferrari a plâns ca un copil. Compania a trecut printr-un secol de istorie, adăugând multe pagini memorabile istoriei automobilului. Există efigii care au fost întotdeauna parte integrantă din imaginea globală colectivă Alfa Romeo: cuore sportivo sau inima sportivă, vitalitatea neîmblânzită, sunetul motorului, eleganța formelor și designul italian. Astfel că am pregătit o călătorie prin timp care leagă toate imaginile diferite ale legendei Alfa Romeo de la origini până în prezent.

Sigla Alfa Romeo se compune din două simboluri milaneze: șarpele familiei Visconti pe un fundal albastru deschis (ideea i-a venit unui tânăr designer din departamentul tehnic în timp ce aștepta tramvaiul în Piazza Castello, privind șarpele de pe turnul Filarete) și crucea roșie pe fundal alb, încadrate într-un inel metalic gravat cu "ALFA" (“Anonima Lombarda Fabbrica Automobili”) și MILANO, separate între ele de două noduri caracteristice dinastiei Savoy.  ALFA ROMEO-MILANO este noua inscripție de pe bordura metalică a siglei după ce fabrica a fost cumparată de Nicola Romeo.

 În 1920 a fost produsă prima mașină purtând sigla Alfa Romeo: Torpedo 20-30 HP.  Targa Florio Revista Autocar a scos în evidență “caracterul sever” al parcursului cu cele 1500 de curbe pe un tur de 180 kilometri, din care numai 21 în plan orizontal, ce urma a fi parcurs de patru ori. O coroană de lauri gravată înconjoară sigla în memoria unei legendare victorii: victoria lui P2 în Primul Campionat Mondial Auto în 1924. Diametrul cercului crește de la 65 la 75 mm. În 1930 este redus la 60 mm și va rămâne neschimbat până în 1945. 

 Mania 1750 Pat Braden, secretarul Alfa Romeo Owners of America, descrie modelul 1750 într-o notă de presă din 1961: “Am remarcat sunetul motorului Alfa Romeo, care creează un fel de rapsodie indescriptibilă. Dar totul la această mașină îți dă un sentiment indescriptibil, de fiecare dată când mă urc în mașină și pornesc motorul, se topește plictiseala rutinei cotidiene și totul redevine proaspăt și nou”.  Peter Hull, în a sa Istorie Alfa Romeo (1970) scria despre modelul 1750: “O mașină splendidă și excitantă ca o femeie frumoasă, care în general nu poate să nu aibă și defecte. Dar din punctul acesta de vedere, Alfa 1750 e o excepție”.

 Faima echipei Alfa Romeo este asigurată. Ascari, Campari și Sivocci vor fi numiți mai târziu “Cei trei muschetari”.  Primul “Quadrifoglio”1923, Targa Florio: apare pentru prima dată pe mașina lui Sivocci, trifoiul verde cu patru foi (Quadrifolio), încadrat într-un triunghi pe fundal alb, simbol ce avea să devină marca Alfa RacingMille Miglia “Cea mai bună cursă din lume”. Inițiată în 1927, Mille Miglia (cursa de o mie de mile) este un lucru cu adevărat nou și senzațional. Parcursul lung și solicitant Brescia-Roma-Brescia va intra curând în analele istoriei: e o “cavalcada” de circa 1600 km, străbătând provincia și orașele italiene și ducănd până la Roma.

 Alfa Romeo este simbolul succesului. Sau mai bine spus, Alfa condusă de personalitățile din lumea spectacolului. Modelul sport “Freccia d”Oro” (Săgeata de Aur) are mare succes, iar strălucirea mașinilor milaneze nu cunoaște limite. Printre clienți se numără Regele Farouk al Egiptului, Ali Khan, Rita Hayworth, Tyrone Power și Printul Ranier de Monaco. La Bari în 1950 Toto primește o berlină “2500”. Rita Hayworth alege un 2500 în 1950.  Forme excitante și clasă imbatabilă.

6C 2500 Super Sport Villa d”Este câștigă competiția eleganței în materie de design auto în 1949.  O legendă numită Alfetta. Campion modial în 1950 și în 1951, Manuel Fangio, câștigător al altor patru titluri mondiale cu alte echipe, declara: “Alfetta e cea mai bună mașină de curse pe care am condus-o vreodată”. 

Giulietta, unul dintre produsele emblematice Made in Italy. Numele este sugerat de un poet, Leonardo Sinisgalli și, datorită acestei aluzii shakespeariene, mașina stârnește imaginația multora în toată lumea.  Modelul de curse Giulietta. Linia lui Giulietta SS s-a născut în urma studiilor aerodinamice făcute pe autostrada Milano/Torino. Mașina a fost acoperită pe jumătate cu fire de lână petnru a fi apoi fotgrafiată și filmată dintr-o altă mașină ce mergea în paralel. Curenții de aer creați în anumite porțiuni ale caroseriei au fost indicați prin mișcările firelor de lână, sugerând ce modificări puteau fi aduse liniei caroseriei. 

Alfa Romeo - favoritul doamnelor. 1955: Cinema rally. Gina Lollobrigida în 1900 TI. 1955: Miss Abruzzo și competiția Molise. Alfa 1900 dă naștere unei aventuri: două femei au atins cercul polar arctic într-o Alfa 1900 în 1958. 

Alfamania. Mașinile sportive declanșează o nouă nebunie - “Alfamania”: dorința de a avea o Alfa 1900 îl atinge chiar și pe Fausto Coppi (1952), iar când vedetele Hollywood-ului ajung în Italia, nu uită să treacă pe la Portello: Tyrone Power testează un Disco Volante în timp ce Rita Hayworth alege un 2500 în 1950. Noile modele sunt un motiv de mândrie pentru industria italiană și sunt prezentate în avant-premieră președintelui republicii. În 1955 președintele argentinian Peron cumpără un 3500 și în 1956 regele Baldovino face o vizită din interes la standul Alfa Romeo, iar regele Hussein al Iordaniei înmanează premiile piloților după o cursă specială rezervată lui “Giulietta Sprint” și organizată în Africa.

Pasiunea pentru Alfa Romeo face necesară lansarea Clubului Posesorilor în Anglia și Statele Unite, un club pentru iubitorii mărcii care posedă fie o Alfa Romeo modernă, fie una de epocă. 

 Începând cu 1960, sigla se face din plastic. În februarie 1961, ieșirea din fabrică a Giuliettei cu numărul 100.001 este celebrată cu tradiționala sticlă de șampanie. Maestra de ceremonii la Portello este actrița Giulietta Masina. De la sfârșitul războiului, în Italia și pretutindeni în lume, s-au format diverse cluburi și asociații reunindu-i pe îndrăgostiții mărcii și permițându-le acestora să își împărtășească pasiunea pentru vechile și noile Alfa Romeo. RIAR, Registro Italiano Alfa Romeo, a fost fondat la Roma în 1962, și înregistrează toate mașinile Alfa de interes istoric. 

 Giulia 1600 Sprint. “Puține mașini pot rivaliza cu aceasta în privința satisfacției pe care o poate oferi șoferului... Oboseala șofatului trece absolut neobservată... E o adevarată plăcere să conduci această mașină.”  John Belster de la Autosport descrie modelul 1750 astfel: “... O mașină tipică Alfa Romeo. Cei care sunt destul de în vârstă ca să fi visat la o astfel de mașină în anii treizeci trebuie să admită că noul model e mai mult decât îndreptățit să poarte același nume”. 1966 este o dată importantă pentru Alfa spider. Alfa Romeo lansează un concurs pentru a găsi un nume potrivit pentru modelul 1600 Spider. Un anume domn Giudobaldo Trionfi din Brescia castigă, sugerând numele “Duetto”. Succesul lui “Duetto” Spider ajunge până dincolo de ocean. În mai 1966, trei exemplare sunt încărcate la bordul vaporului “Raffaello” pentru prezentarea în Statele Unite. Mașina devine chiar o “vedetă” de cinema în America. Filmul este celebrul “The Graduate” (“Absolventul”) de Nike Nichols cu Dustin Hoffman, realizat în 1967. În SUA este vândută de asemenea o versiune “Graduate” a modelului Duetto.

 Odată cu construirea fabricii ALFASUD la Pomigliano, se renunță la cuvântul MILANO de pe siglă, ramânând doar cele două simboluri milaneze, dedesubtul inscripției ALFA ROMEO.  Alfa și Poliția. Forțele legii fac parte din clientela loială a companiei. Datorită performanțelor lor sclipitoare, mașinile Alfa Romeo sunt de fapt mașinile ideale pentru operațiuni de urgență precum urmăririle, blocajele și prinderea infractorilor. Poliția a ales modele diferite în cursul anilor: de la rapidul și elegantul “1900 Ti” decapotabil și până la Giulia verde militar în anii șaizeci. Aceeași opțiune ca și Poliția Italiană au făcut-o și alte insituții similare din alte țări: atât forțele elvețiene, cât și cele maleziene folosesc Giulia 1.6.

În Italia, Giulia înlocuiește modelul Giulietta, fiind la rândul său înlocuit, în anii optzeci, de modelul 75.  Un producător de mașini, o marcă legendară, un microb contagios (cum spunea o campanie publicitară încununată de succes în 1970). Ce este de fapt Alfa Romeo? Orazio Satta, directorul departamentului de proiectare de după război și până în 1974, explica într-un interviu pe care l-a acordat în 1970: “Alfa Romeo nu e un simplu producător de mașini: modelele lui sunt mai mult decât mașinile construite în mod normal. E un fel de maladie acest entuziasm pentru ceea ce, în fond, nu este decât un mijloc de transport. E un fel de viață, e o manieră foarte specială de a concepe un vehicul motorizat. Ceva ce nu poate fi definit. Elementele sale sunt precum acele părți iraționale ale spiritului uman, care nu pot fi explicate cu ajutorul terminologiei logice. E sentiment, e pasiune, lucruri care au de-a face mai degrabă cu sufletul, decât cu mintea umană. Firește, unele din aceste elemente sunt pur și simplu mecanice, fiind astfel destul de ușor de identificat. Sunt concepte ce decurg din activitatea sportivă, unde excelența e indispensabilă”.

Alfa Romeo intră în modă. Miss Auto Sport 1970, Luciana Pegoraro, fotografiată pozând pe un 33, mașina folosită în cursele de anduranță.  Astronautul american Charles Conrad este fotografiat în 1976 alături de - evident - “Disco Volante” (Farfuria zburătoare) Alfa Romeo - vedetă de cinema. Giulietta “joacă” alături de Giancarlo Giannini și Goldie Hawn în filmul “Viaggio con Anita” (“Călătorii cu Anita”), realizat de Mario Monicelli în 1978. Alfa joacă de asemenea roluri în numeroase filme de acțiune cu mașinile de poliție “Giulia”, implicate adesea în urmăriri și evadări. O modă notabilă mai ales în primii ani ai deceniului al șaptelea. “Mașinile produse de Alfa Romeo sunt excitante. - spune Giorgio Bocca - Începând din 1960 am avut întotdeauna un Alfa roșu. Modelul meu preferat a fost Alfetta 2000. Avea un echilibru perfect pe roți în curbe”. 

 Scuderia Portello. Moda mașinilor de epocă sau istorice continuă să ia amploare: “Scuderia Portello” este creată având ca membrii posesorii pasionați de Alfa “DOC”, pregătiți să apere gloriosul trecut sportiv al Alfa Romeo. Numele provine de la sediul original Alfa Romeo, pe șoseaua Portello, denumită așa întrucât conducea la o poartă de mai mică importanță a Castelului Sforzesco din Milano.

La Milano, Liza Minelli folosește un “90”, pentru o serie de concerte în Italia.  Alfa 156 Masina anului. Lansarea lui Alfa 156 (în septembrie 1997) reprezintă un moment cheie pentru lansarea și repoziționarea mărcii Alfa Romeo la nivel european. Alfa 156 votată Mașina Anului 1998. La 27 noiembrie 1997, 56 de jurnalisti din 21 de țări europene au ales Alfa 156 Masina Anului 1998 - cel mai prestigios premiu acordat de presa internațională. Este primul Alfa Romeo care a câștigat acest valoros titlu. Alfa 156 este un automobil complet original. Cu un stil puternic și compact, mașina e perfect lipită de țosea. Materiale speciale, cum ar fi aliajele de magneziu și aluminiu, motoare puternice și cu performante ridicate, un sistem de suspensii foarte avansat și sisteme de siguranță activă și pasivă deosebite. Alfa 156 este rezultatul unui design inovativ, solid și de încredere, manevrabilitatea și sistemle de siguranță bazându-se pe cele mai moderne soluții tehnologice.  8 noiembrie 2000: Alfa 147 primeste premiul “Volanul de Aur” (Golden Steering Wheel) 2000, cel mai prestigios premiu german la categoria mașinilor compacte, învingând confortabil Audi A2 și Opel Corsa. Ceremonia de premiere, organizată de revista “Bild am Sonntag”, cea mai bine vândută revistă de duminică din Europa, a fost realizată anual timp de 25 de ani. În 1995 premiul a fost acordat modelului Alfa Romeo GTV. Alfa 147 este Mașina Anului 2001. Juriul internațional pentru “Mașina Anului”, compus din 56 de jurnaliști de specialitate reprezentând 21 de țări, a acordat titlul anului 2001 lui Alfa 147. În anul  2000 Alfa Romeo sărbătorește 90 de ani de istorie cu o serie de evenimente spectaculoase. Începând cu expoziția itinerantă Cuore Sportivo. Bellezza Necessaria pornește de la Dublin și se deplasează apoi la Varșovia și Viena. Compania a fost susținătoarea oficială a două evenimente sportive majore pentru Scuderia Portello și RIAR: Scuderia a participat cu un 1967 Giulia Ti Super la Maratonul Londra-Sidney 2000 pentru mașinile produse înainte de 1970. Competiția s-a întins pe o distanță de peste 18 mii de km, competitorii pornind de la Londra și traversând Europa centrală, România, Turcia și Iran, și încheindu-și marșul la Sidney, în Australia. RIAR, de partea sa, a organizat un eveniment care se referă la istoria sportivă a companiei: Cel de-al XXI-lea Raliu International pentru mașinile istorice Alfa Romeo în Sicilia și Targa Florio, cu o paradă de 50 de mașini Alfa Romeo construite toate înainte de 1965, ce a trecut prin Palermo, Noto, Siracuza, Catania, Caltanissetta, Ragusa, Trabia. 

Puterea mărcii și a produselor, împreună cu planul special de marketing vor apropia marca și mai mult de clienții săi care sunt aduși astfel în centrul lumii Alfa Romeo. Toate acestea înseamnă: Alfa Romeo pe marile ecrane (cum s-a intamplat în trecut cu Giulietta în “The Graduate”), expoziții itinerante cu modele istorice spectaculoase din Muzeul Alfa Romeo, atragerea de sponsori, și realizarea de campanii publicitare centrate și mai atent asupra stilului de viață al clientelei țintă Alfa Romeo. În septembrie 2001 sunt lansate la Salonul Auto de la Frankfurt două mașini cu performanțe excepționale: Alfa 156 GTA și Sportwagon GTA. La 36 de ani după legendarul model Giulia Sprint GTA, Alfa Romeo oferă încă o dată fanilor săi două mașini care, acum ca și atunci, reprezintă valorile esențiale absolute ale companiei. Din punct de vedere stilistic s-a decis să nu fie revoluționate esential stilurile de bază ale categoriilor berlină și station wagon, ci mai degrabă să fie limitate modificările exterioare la numai câteva elemente, conferind modelului un aer mai sportiv. “Adevarata” inovație la aceste modele ține de partea tehnică: noile GTA dispun de un motor absolut nou de 3.2 litri, ce dezvoltă 250 CP la 6400 rpm și au un cuplu maxim de 30 kgm la 5000 rpm.  Alfa 156 GTA și Sportwagon GTA au intrat la vanzare în februarie 2002. Legenda sportivă e vie și evoluează.

Alfa Romeo MiTo este un supermini sportiv în trei uși introdus oficial pe 19 iunie 2008 în Castello Sforzesco din Milan și prezentat la Salonul Auto Britanic în același an.

Noul model Giulietta a înlocuit 147 și a fost prezentată  la Salonul Auto de la Geneva în 2010.

159 este un sedan de dimensiuni medii introdus oficial la Salonul Auto de la Geneva în 2005 și a înlocuit 156. Disponibilă cu patru motorizări diferite pe benzină și trei diesel, 159 a primit și o versiune Sportwagon.

Alfa Romeo GT este un coupé cu tracțiune față desenat de Bertone și prezentat în 2003. Motorizările includ trei versiuni pe benzină (1.8l, 2.0l, 3.2l V6) și una diesel (1.9l).

Anul 2002 aduce, la Salonul Auto de la Geneva modelul Brera, desenat de Giorgetto Guigaro și produs de Pininfarina. A fost lansată oficial în 2005 ca succesoare a vechiului GTV.

Alfa Romeo Spider, o variantă roadster a modelului Brera coupé, a fost prezentată în cadrul Salonului Auto de la Geneva în 2006.Automobilul a înlocuit Spider 916 din anul 1995. Pininfarina asamblează acest model, împreună cu Brera, în San Giorgio Canavese din Italia. Alfa 8C Spider este o versiune a modelului Alfa Romeo 8C Competizione. A fost prezentată prima dată în cadrul Pebble Beach Concours d'Elegance în 2005, iar producția a început în 2009 la Maserati în Modena.

 

Articole asemanatoare:

Istoria marcii Ford
Istoria marcii Aro
Istoria marcii Lexus