Istoria marcii Chevrolet

Chevrolet Motor Company a fost infiintata acum 100 de ani, la nici doua decenii de la aparitia autovehiculului. Marea parte a modelelor initiale erau automobile luxoase, de mari dimensiuni, achizitionate de un numar limitat de persoane, care isi permiteau acest mijloc de transport nascocit recent. Iata cum a inceput totul pentru Chevrolet. Omul de afaceri american William Crapo Durant, care obtinuse succese importante cu Buick si General Motors, s-a imprietenit cu renumitul pilot de curse si talentatul inginer elvetian Louis Chevrolet, pe care l-a angajat in 1911 pe pozitia de consultant, acesta din urma avand sarcina de a crea, in colaborare cu prietenul sau Etienne Planche, un autovehicul de lux echipat cu un motor cu 6 cilindri. Din colaborarea celor doi a rezultat prestigiosul model Classic Six de ultima generatie, pe care a fost scris numele lui Chevrolet, pentru a profita de faima extraordinara de care se bucura Louis in calitate de pilot de curse. La 3 noiembrie 1911 a fost infiintata compania Chevrolet Motor Company, cu sediul in Flint, Michigan, SUA. In 1912 a inceput productia de serie a modelului Classic Six. Totusi, Durant a considerat ca cea mai buna metoda de a se extinde era sa se concentreze pe fabricarea de autovehicule de serie, disponibile la preturi reduse, al caror succes a fost demonstrat de Model T dezvoltat de Henry Ford. Louis nu a fost de aceeasi parere, fapt care l-a determinat sa paraseasca firma in octombrie 1913, dupa cateva certuri aprinse cu partenerul sau Durant. Astfel, Durant a avut libertatea de a produce gama de autovehicule H, mai accesibile publicului larg, echipate cu motoare cu patru cilindri, primele modele care au purtat papionul, sigla specifica marcii Chevrolet. Succesul obtinut de acestea a permis companiei sa se extinda in afara Statelor Unite ale Americii, in anul 1915 punandu-se bazele unei fabrici in Canada. In acelasi an, Chevrolet a creat modelul 490 economic, de mici dimensiuni, pentru a concura cu Model T creat de Ford. Denumirea modelului a fost aleasa dupa pretul de achizitie al Model T, care valora atunci 490 $.
In 1917, Chevrolet a lansat primul sau motor V8, o configuratie care incepand cu anii ‘50 avea sa fie strans asociata cu marca. Un an mai tarziu, compania a devenit o divizie a grupului General Motors, lansand in acelasi timp si primul sau camion usor. Aceasta strategie i-a asigurat, in 1919, locul doi in topul celor mai mari producatori auto din America. In 1922, de pe linia de productie a fabricii Chevrolet a iesit autovehiculul cu numarul un milion. In anii ‘20, compania si-a indreptat atentia asupra pietelor europene, la initiativa presedintelui danez al companiei, William S. Knudsen. Astfel, nu este de mirare ca prima fabrica Chevrolet din Europa a fost construita in Danemarca, primul autovehicul produs aici fiind un camion, la inceputul anului 1924. In scurt timp, cererea a depasit capacitatea de productie a fabricii, astfel incat General Motors Continental a construit o unitate de productie in Belgia, unde a fost asamblat primul model Chevrolet in 1925. Angajatii fabricii isi desfasurau activitatea in cladirea unei vechi manastiri si nu puteau asambla mai mult de 25 de autovehicule/zi! Au urmat mai multe fabrici construite in Elvetia – lucru normal, tinand cont ca Elvetia era tara natala a lui Louis Chevrolet – dar si in Polonia, Germania si Marea Britanie. Alaturi de unitatile de productie din America de Sud si Australia, compania a devenit un jucator important pe piata internationala in anii 1920. In aceste conditii, nu este deloc surprinzator ca, in 1927, vanzarile companiei le-au depasit pe cele ale Ford, compania construind un milion de autovehicule in numai un an. Si era infiintata de numai 20 de ani. Harley Earl, seful noului studio de stil si design Art & Color al General Motors a adus o contributie importanta la echipa Chevrolet in 1926. Ideile sale aveau sa transforme aspectului autovehiculelor Chevrolet pana la finalul anilor ‘50 si acesta a fost recunoscut drept unul dintre cei mai importanti designeri de autovehicule din secolul 20. Anii ‘30 au fost dificili pentru industria auto si pentru economia mondiala in general, din cauza depresiunii globale. Chevrolet a depasit aceste timpuri dificile, in care multi dintre concurentii sai au intampinat probleme majore sau chiar au dat faliment. Au fost lansate chiar mai multe inovatii, precum suspensia frontala independenta in 1934 si primul station wagon (break), modelul Suburban Carryall – primul SUV din lume, in 1935. La finalul deceniului, toate modelele Chevrolet au adoptat un aspect proaspat si incitant, cu un design aerodinamic care le-a mentinut in randul celor mai frumoase autovehicule de pe glob. Dupa intreruperea cauzata de razboi, aceasta tendinta este continuata prin stilurile „Fastback” (cu partea spate inclinata) si „Bustleback” (portbagaj de mari dimensiuni), care au deschis drumul catre un design apreciat drept cel mai bun la nivel international. Transmisia automata, introdusa in 1950, a fost o alta inovatie cu impact semnificativ. Insa cele mai bune lucruri aveau sa vina, intrupate in ceea ce este, fara indoiala, cel mai faimos autovehicul Chevrolet dintre toate, modelul Corvette. Inspirat de roadster-ele europene, modelul Corvette creat de Harley Earl a fost primul autovehicul sport veritabil fabricat de un mare producator american si era prevazut cu inovatoarea caroserie din plastic ranforsat cu sticla in locul celei din otel. In ciuda numeroaselor sale calitati, modelul Corvette nu a avut initial prea multi cumparatori si a fost aproape abandonat. Abia dupa ce a fost prevazut cu motorul V8 in 1955 si dupa restilizarea eleganta din 1956 modelul Corvette a devenit cu adevarat popular. Iar aceasta popularitate nu a scazut pana in prezent; Corvette a ramas singurul autovehicul sport produs fara intrerupere in SUA, ajuns la a sasea generatie si vandut pe plan mondial. Motorul V8 „small block” a fost utilizat si de catre alte autovehicule Chevrolet, devenind unul dintre cele mai importante si faimoase unitati de propulsie din toate timpurile. Acesta este inca produs in prezent, avand o istorie mai lunga decat orice alt motor produs in serie. Cel mai interesant an pentru Chevrolet a fost 1959, atunci cand perioada designului tip „nervuri si crom” a atins punctul culminant, lucru dovedit de Impala, o masina impozanta lansata in 1958, care a permis intrarea Chevrolet pe segmentul de autovehicule de lux. Designul acesteia, cu aripi spate extinse spre exterior, era cu adevarat extraordinar. In deceniul urmator, aceasta moda a fost depasita, Chevrolet fiind initiatorul miscarii de renuntare la designul extravagant. Raspunsul Chevrolet pentru cei care cautau economia intr-un ambalaj compact a fost modelul Corvair din 1960, cu un stil european mai pronuntat decat modelele Chevrolet anterioare si prevazut cu un motor montat in partea din spate. Acesta reprezenta o schimbare radicala a stilului companiei si a aratat modul in care oglindea idei globale. Insa, pentru cei care inca prefera o doza de adrenalina, modelul Corvette Sting Ray restilizat din 1963 a fost de ajuns, designul sau in unghiuri extrem de ascutite reprezentand o diferentiere completa de formele anterioare. Urmatorul model important al deceniului a fost Camaro, lansat in 1967, un autovehicul performant, compact si accesibil, care va deveni unul dintre legendarele „pony cars”, fiind atat de popular incat Chevrolet l-a relansat cu succes dupa ce productia modelului fusese abandonata in 2002. Anii ‘70 au reprezentat un deceniu dificil pentru producatorii de autovehicule, printre provocari numarandu-se regulile guvernamentale mai stricte, criza combustibilului si recesiunea financiara. Lucrurile mari pierdeau din popularitate, cele mici erau la moda, iar Chevrolet era pregatit, prin modelul sau Vega de mici dimensiuni. La celalalt capat al gamei, modelul Caprice era oferta premium a marcii Chevrolet, pentru cei care doreau un astfel de autovehicul. Sigla papionului auriu avea pregatit cate un autovehicul pentru fiecare. Un an aniversar a fost 1979, atunci cand compania a marcat momentul legendar al fabricarii autovehiculului cu numarul 100 de milioane. Pe masura ce industria auto si-a revenit in anii ‘80, Chevrolet a folosit anul 1983 pentru a crea noua generatie a modelului Corvette, indicand drumul spre un viitor in care sistemele electronice vor fi utilizate din ce in ce mai mult. Modelul a aniversat constructia a un milion de autovehicule in 1992, in acelasi an in care Camaro si-a sarbatorit cea de-a 25-a aniversare. Totusi, cei care au sperat sa obtina o modernizare sexy a modelului Corvette au trebuit sa astepte pana in 1997, cand sportivul Chevrolet a primit un aspect similar unui supercar prin versiunea C5. Relansarea in Europa constituie un succes continuu pentru Chevrolet in secolul 21. Desi autovehiculele fusesera dintotdeauna disponibile in exteriorul pietei principale din America, vanzarile din Europa au fost mai degraba reduse. Achizitia companiei Daewoo Motors de catre General Motors in 2001 a permis accesarea unei retele comerciale europene deja stabilite si a unei baze de productie puternice. La inceputul anului 2005, marca Chevrolet a fost relansata in Europa, oferind o gama de autovehicule de mici dimensiuni bazata pe produsele anterioare ale marcii. De atunci, a fost lansata o gama complet noua de autovehicule, adecvata pentru baza de clienti. Productia a fost de asemenea sporita, prin deschiderea unei fabrici complet noi in St Petersburg, Rusia si a mai multor societati mixte in Europa de Est si Polonia. Chevrolet sarbatoreste primii sai 100 de ani, oferind aceleasi valori ca la inceput: tehnologie fiabila, design expresiv si valoare ridicata. Si, ca un cadou aniversar pentru sine si pentru lume, compania va aborda preocuparile ecologice prezente si viitoare prin inovatorul Volt, primul autovehicul electric cu autonomie extinsa. Este o tehnologie curajoasa si cu implicatii vaste, care dovedeste faptul ca Chevrolet vrea sa se schimbe si sa devina lider al industriei auto in cel de-al doilea secol de existenta, la fel cum a facut-o in primul.
 
Articole asemanatoare :

Istoria marcii Bmw
Istoria marcii Mazda
Istoria marcii Fiat