Istoria marcii Dacia

   Dacia este cel mai mare producator roman de automobile, care din Septembrie 1999 apartine grupului Renault. Obiectul de activitate al societatii il constituie producerea si comercializarea de automobile, piese de schimb, masini unelte si instalatii pentru industria de automobile.
    Pentru a reduce timpul intre proiectare si lansarea in productiei de serie a unui autoturism, autoritatile romane au considerat necesara producerea unui autoturism sub licenta obtinuta de la un producator strain. Se dorea o licenta pentru un autoturism din clasa medie cu o capacitate cilindrica cuprinsa intre 1,000 si 1,300 cmc si sa se produca intre 40,000 si 50,000 automobile/an. La licitatie au participat Renault, Peugeot, Fiat, Alfa Romeo si Austin. De asemenea, s-au testat urmatoarele modele: Renault 10, Peugeot 204,Fiat 1100D,Alfa Romeo 1300,Austin Mini Morris. Insa dupa vizita istorica a Presedintelui francez Charles de Gaulle in Romania din 1966, s-a luat decizia la nivel de partid, ca in uzina Dacia sa produca autoturisme sub licenta Renault. Din cauza unor motive tehnice si economice, oferta companiei Renault pentru modelul Renault 12 a fost retrasa. Modelul era in faza de teste, iar productia trebuia sa inceapa in Franta, in a doua jumatate a anului 1969. Dar contractul a fost semnat in Septembrie 1966. Renault a permis partii romane sa inceapa asamblarea mai devreme a unui model intermediar pana cand Renault 12 sa fie pregatit pentru productie. La inceput a fost ales modelul Renault 16, dar in cele din urma s-a optat pentru asamblarea modelului Renault 8.
   Dacia a luat nastere in 1966 la Colibasi, Judetul Arges; avand la baza un acord intre autoritatile comuniste si producatorul francez de automobile Renault, ce prevedea asamblarea unui model Renault sub marca Dacia cu logo propriu. Constructia Uzinei de Autoturisme Mioveni a inceput in 1966 si s-a incheiat intr-un timp record de doar un an si jumatate. Pe 1 Iulie 1968, se incep testele la cele 217 statii de lucru din uzina, iar pe 3 August 1966, se testeaza primul motopropulsor. Pe 20 August 1968, se incepe productia modelului Dacia 1100, un model sub licenta Renault R8; acesta era o berlina cu tractiune si motor pe spate. Primul automobil iesit pe poarta fabricii a fost facut cadou Presedintelui Republicii Socialiste Romania de atunci Nicolae Ceausescu. Conform contractului, Renault furniza toate partile componente ale modelului, urmand ca cei de la Dacia sa le asambleze. Dupa Dacia 1100, a urmat Dacia 1300 care a intrat in productie in august 1969, un model sub licenta R12 avand logo Dacia. Modelul 1300 era o berlina cu 4 usi si tractiune pe puntea fata. intre 1970-1980, Dacia dezvolta o intreaga gama de modele ce va cuprinde mai multe tipuri de vehicule de persoane si utilitare. Astfel in 1970 apar 3 versiuni ale Daciei 1300 berline, Dacia 1200 (versiune bicorp), iar in 1973 este lansat modelul Break.Acest model s-a produs in peste 2 milioane de exemplare, devenind un simbol la fel de puternic precum Trabantul pentru Germania de Est. Dupa 1980, Dacia incearca sa produca un model pentru oras, acest model se numea Dacia 500 sau Lastun si era produsa la Timisoara.Echipata cu un motor de 499 cmc cu 22 cp si cu un consum de 3,3 l /100 km .insa modelul este scos din fabricatie dupa 1989 datorita problemelor de calitate si pretului ridicat. In 1985, inginerii de la Dacia incep proiectarea primului autoturism de conceptie 100% romaneasca.
Intre anii 1991 si 1996 Dacia a comercializat modelul Dacia 1325 Liberta, cu un design provenit din cel al Daciei 1200 produs in anii 80. Dupa 10 ani de asteptare (1995), Dacia lanseaza primul model 100% romanesc sub numele Dacia Nova . Modelul avea un aspect invechit si pornea cu un handicap apreciabil. in 1998, anul in care s-au aniversat trei decenii de la producerea primului automobil Dacia, de pe portile uzinei a iesit autoturismul cu numarul 2,000,000. In acelasi an este lansat motorul de 1,6 litri cu injectie monopunct produsa de firma Bosch; ce a echipat Dacia Nova.
In 1999, Renault achizitioneaza 51% din capitalul Dacia si anunta ca va lansa un nou model. in 2000 este lansat modelul SupeRNova, un model care a fost o evolutie a Daciei Nova. Modelul SupeRNova era echipat cu un grup motopropulsor Renault de 1,4 litri MPI. in 2003, modelul SupeRNova este inlocuita de modelul Solenza, un model ce are la baza modelul SupeRNova, dar cu un aspect mai placut ce traseaza atributele noii identitati de marca. Pentru acest model au existat doua versiuni de motorizare: una pe benzina de 1,4 litri similar cu cel de pe SupeRNova si un diesel de 1,9 litri. in 2004, se inceteaza productia modelelor Berlina si Break si se lanseaza modelul Logan, un autoturism complet nou. Iar in 2006, odata cu lansarea modelului Logan MCV are loc si prima restilizare in special la partea din spate. Noul model semana mult cu modelul Logan Steppe (concept car-ul) prezentat in primavara aceluiasi an si dispunea de sapte locuri pozitionate pe trei randuri. La inceputul anului 2007 este lansata noua autoutilitara Dacia Logan Van care din punct de vedere constructiv semana foarte mult cu modelul Logan MCV.

 

Articole asemanatoare:
Istoria marcii Alfa Romeo
Istoria marcii Daihatsu
Istoria marcii Jeep