Istoria marcii Fiat

FIAT, care este un acronim de patru litere pentru Fabbrica Italiana di Automobili Torino, este cel mai important grup financiar și industrial al Italiei. Sediul central al grupului se află în Torino, regiunea Piemont, în nord-vestul Italiei.
Istoria FIAT a început cu mulți ani în urmă, la începutul industrializării Italiei, proces în care compania a jucat dintotdeauna un rol principal. Din acel moment înainte, marca FIAT s-a răspândit peste tot în lume și s-a dezvoltat neîncetat. Logo-ul FIAT poartă cu sine o semnificație specială: ″nu este vorba numai de automobilele pe care le producem, ci și de tradiția pe care o avem. Descoperiți istoria FIAT alături de noi.″

 

Actul de naștere al Società Anonima Fabbrica Italiana Automobili Torino a fost semnat la 11 iulie 1899,  la Palazzo Bricherasio din Torino.
Dintre membrii consiliului,
Giovanni Agnelli a fost cel care a ieșit în evidență în cadrul grupului de investitori prin hotărârea și intuiția sa vizionară, fiind de altfel ales și Director Executiv al companiei în 1902.
Prima fabrică a companiei, inaugurată pe Corso Dante în 1900, avea 150 de angajați și a produs la început un număr de 24 de mașini, inclusiv modelul 3/12 HP, ce nu era dotat încă cu marche-arriàrre.
Sigla FIAT, ovală pe fundal albastru, desenată de Biscaretti, a fost adoptată în 1904.
La prima editie Giro dItalia Automobilistico, 9 mașini FIAT sunt aliniate la start și toate vor trece linia de sosire.
În 1902, modelul FIAT 24 HP, prima  mașină de curse FIAT, pilotată de Vincenzo Lancia, a câștigat cursa pe parcurs ascendent Sassi-Superga, în timp ce Giovanni Agnelli la volanul unui FIAT 8 HP a reușit un record la al doilea Giro dItalia Automobilistico.
   Încă de la înființare, FIAT a dovedit a avea un simț special pentru detectarea celor mai promițătoare piețe, în 1908 înființându-se FIAT Automobile Co. în Statele Unite.
   În această perioadă, compania a continuat să se extindă, înființând firme noi cu funcțiuni specifice.
Producția a crescut și a fost extinsă pentru a nu include numai automobile, ci și vehicule comerciale ușoare, motoare navale, camioane și tramvaie.
   În doar câțiva ani, FIAT a revoluționat complet gama de produse și, pentru prima dată, pe mașinile produse au fost montate acumulatoare electrice.
A fost introdus axul cardanic patentat. Mașinile FIAT au continuat să își adjudece victorii în competiții, înregistrând o serie de recorduri.
Lucrările la fabrica din Lingotto au început în 1916 sub supravegherea lui Giacomo Mattè Trucco.
La vremea aceea era cea mai mare fabrică europeană, având cinci etaje și o pistă futuristă de teste pe acoperiș, devenind curând simbolul industriei automobilistice italiene.
Lucrările s-au încheiat în 1922.
Între timp FIAT a continuat să se extindă în noi arii de afaceri, inclusiv în domeniile oțelului și căilor ferate precum și în industria energetică și în transportul public.
   A fost fondat FIAT Lubrificanti și inaugurată prima filială italiană în Rusia.
  La izbucnirea războiului, producția companiei era dedicată aproape în întregime aprovizionării forțelor armate.
  Anii de după război au fost marcați de transformări extensive și de crize, dar au putut fi impulsionați de politici atente de reducere a costurilor, afacerea începând să se redreseze în 1923.
Giovanni Agnelli a fost numit Președinte al Companiei.
Au fost lansate multe modele, inclusiv prima mașină cu patru locuri, FIAT 509.
   Compania a decis începerea producției industriale de masă, considerată ca singura modalitate de a reduce costurile prohibitive ale autovehiculelor.
  Într-o perioadă de explozie a consumului, a luat ființă Sava, compania de creditare a consumatorilor care a susținut creșterea vânzărilor auto.
   A fost fondat de asemenea IFI, Institutul Financiar Industrial.
   Aceștia au fost ani deosebit de importanți și pentru cresterea internă a companiei.
   În această perioadă FIAT a lansat de asemenea importante servicii sociale pentru angajați: de la instituții de tratament și până la școli de specializare sau cluburi sportive.
În anii politicii lui Mussolini, FIAT a fost forțat să își blocheze expansiunea internațională și să se concentreze asupra pieței interne.
   Anii 30 au marcat o perioadă de progrese excepționale în tehnologia de producție a camioanelor și a vehiculelor comerciale ușoare, în paralel cu avântul sectoarelor aeronautic și al căilor ferate.
   Două mașini ce aveau să schimbe înfățișarea Italiei au debutat în 1934 și respectiv 1936: Balilla, supranumită și tariful minim datorită consumului redus și Topolino, cea mai mică utilitară din lume ce a rămas în producție până în 1955.
   Angajamentul FIAT pentru producția de masă a fost reconfirmat în 1937 când au început lucrările la construcția unei noi fabrici FIAT la Mirafiori, unde au fost introduse cele mai recente inovații în organizarea industrială.
   Al doilea război mondial a însemnat reducerea drastică a producției de autovehicule, înlocuită de o creștere considerabilă a producției de vehicule comerciale ușoare.
Senatorul Giovanni Agnelli a murit în 1945, la Președinția companiei FIAT succedându-i Vittorio Valletta.
    Reconstrucția fabricilor distruse în timpul războiului a fost încheiată în 1948, beneficiind și de asistența acordată prin Planul Marshall.
   Veniturile au reînceput să crească, la fel ca și numărul angajaților.
   Angajamentul FIAT în cercetare și inovare a fost confirmat de lansarea a două noi modele, FIAT 500 și FIAT 1400.
   Pentru prima dată echipamentul standard includea un sistem de încălzire și ventilare.
   Cercetarea a continuat și în sectoarele naval și aeronautic, prima aeronavă italiană fiind G80.
Modelul FIAT 1400, lansat în 1953, a fost prima mașină FIAT oferită și în variantă diesel.
   Anul 1958 a marcat începutul unei ascensiuni fără precedent în producția de autovehicule, dar și de echipamente agricole.
   Mirafiori și-a dublat numărul de fabrici, noi uzine fiind deschise și în străinătate.
   Pentru Italia aceasta este epoca miracolului economic în care sectorul auto a fost o forță motrică.
Anul 1955 a marcat debutul modelului FIAT 600, extraordinarul automobil mic, subcompact, cu motor posterior, urmat ân 1957 de Nuova 500, produsă începând din 1960 cu o versiune break, precursoarea variantei Station Wagon.
   Aceștia au fost și anii lui FIAT 1800, urmat de FIAT 1300 și FIAT 1500.
   În această perioadă exporturile și producția au continuat să crească, de la o mașină ce revenea în medie la 96 de locuitori până la o mașină la 28 locuitori.
   În acest timp, FIAT și-a consolidat prezența în sudul țării începând construcția mai multor uzine, dar a suportat și conflicte interne și dificultăți ale procesului de muncă, cu 15 milioane de ore de grevă în 1969.
După FIAT 850, a apărut în 1971 o altă subcompactă populară, FIAT 127.
   Acest model a fost primul FIAT cu tracțiune față, obținând un mare succes de piață și fiind ales mașina anului.
   În 1966, nepotul fondatorului Giovanni Agnelli a devenit Președinte al companiei.
   În această perioadă, accentul a fost pus pe automatizarea extensivă a proceselor de producție, atât pentru a șterge efectele crizei petroliere, cât și pentru a promova politica de inovații tehnologice adoptată de companie.
În 1978, compania a confirmat încă o dată misiunea sa de inovare și automatizare a producției, introducând Robogate, noul sistem de asamblare a caroseriei robotizat.
În 1979 sectorul auto se constituie într-o companie independentă: FIAT Auto S.p.A., ce reunește mărcile
FIAT,
Lancia, Autobianchi, Abarth și Ferrari.
   În 1983 vor fi achiziționate și
Alfa Romeo și Maserati, prestigioase mărci de mașini sport.
  
Activitățile multilaterale ale FIAT au fost încorporate în companii independente, născându-se astfel FIAT Ferroviaria, FIAT Avio, FIAT Trattori, FIAT Engineering, Comau, Teksid și Magneti Marelli alături de FIAT Auto.
   1980 a fost anul noului autoturism FIAT, numit Panda, desenat de Giugiaro și urmat doi ani mai târziu de mașina care va marca reînnoirea FIAT Auto: FIAT Uno, o mașină ce a venit cu inovații importante la partea electronică, în alegerea materialelor și în adoptarea unui motor curat: 1000 Fire.
În 1989, și-a făcut apariția altă mașină de mare succes: Fiat Tipo, aleasă mașina anului pentru soluțiile tehnice de avangardă pe care le asigura.
Producția acestei mașini a marcat încă o piatră de hotar în drumul mărcii FIAT: linia de producție segmentată.
FIAT Tempra a debutat în 1990, urmat în 1991 de modelul FIAT 500 și în 1993 de FIAT Punto, aleasă mașina anului 1995, și FIAT Coupé, cu o caroserie desenată de Pininfarina și FIAT Style Center.
Cu Ulysse, care a fost lansat în 1994, FIAT se lansează în sectorul MPV aflat în permanentă expansiune.
Ulysse a fost urmat în 1995 de Barchetta, FIAT Bravo și Brava, în 1996 de FIAT Marea și Marea Weekend iar în 1997 de FIAT Palio.
În 1996, Giovanni Agnelli a fost numit Președinte Onorific al FIAT Group, iar Cesare Romiti a preluat Președinția.
În 1997, compania mamă s-a mutat de la Corso Marconi în noile birouri operaționale din clădirea FIAT în complexul Lingotto, transformat între timp în Centru Expozitional și de Conferinte.
FIAT a traversat criza începutului anilor 90 întărindu-și prezența pe piețele internaționale, asigurându-și peste 60% din venituri din afara Italiei.
Pentru a menține ritmul cu concurența acerbă din domeniu, FIAT a acordat atenție sporită noilor piețe.
1998 a fost anul lui FIAT Seicento, ideal pentru aglomerările urbane, și al lui FIAT Multipla.
   Doi ani mai târziu, la Salonul Auto de la Paris, a fost prezentat FIAT Doblo.
   În 2001 a fost lansat FIAT Stilo, model caracterizat de un design nou, cu tehnologie sofisticată și numeroase dotări de lux.
   În anul următor, FIAT Multipla, noul FIAT Ulysse și FIAT Stilo Multi Wagon au fost remodelate.
În 2003, noul Punto și-a făcut debutul pe piață (la exact 10 ani de la lansarea primului model Punto) cu inovativul motor 1.3 Multijet 16v. Noua Barchetta a fost redesenată, atât la interior, cât și la exterior.
   În toamna anului 2003, noul Panda și-a făcut apariția și a câștigat râvnitul premiu Masina Anului 2004.
  FIAT Idea, disponibilă din ianuarie 2004, nu a fost numai primul MPV creat de FIAT, dar a fost și primul automobil care a comunicat noua misiune a mărcii FIAT.
  Un automobil cu un design unic datorită acoperișului Sky Dome, mai înalt pentru a asigura o vizibilitate crescută și cu atât de multe soluții de îmbunătățire a vieții la bord încât este potrivită pentru toate tipurile de utilizare.
  Economic și performant, acest motor a fost un real succes pe modele ca Idea, Panda, Punto și Stilo.
  Noul sistem Multijet, născut din evoluția tehnologiei Common Rail, stă la baza a două motoare revoluționare, micuțul 1.3 Multijet 16v și sportivul 1.9 Multijet de 100 CP.
Începand cu 2005 Fiat a lansat o serie de modele care au adus marca italiană pe primele locuri în clasamentele de vânzări și care i-au redefinit identitatea punând deopotrivă accent pe valorile sale emoționale, tradiționale, cât și pe tot ceea ce însemna tehnologie de ultimă oră. Grande Punto, Sedici, Linea, noul Croma, Bravo și, recent, Fiat 500 sunt modele care au adus noi premii de presitigiu și un nou suflu în interiorul companiei.
Odată cu lansarea lui Fiat Bravo la începutul lui 2007, Fiat a intrat în posesia unui nou logo, ce subliniază principalele sale valori: frumusețe și substanță.
 
Articole asemanatoare:
Istoria marcii Renault
Istoria marcii Hummer
Istoria marcii Daihatsu