Istoria marcii GM

Peste sapte decenii a fost cea mai mare companie auto din lume, a luat fiinta acum 101 ani si a inceput printr-un puternic program de achizitii.   In al doilea razboi mondial a produs tancuri, avioane si armament. Acum, General Motors a intrat sub protectia legii falimentului, se va reorganiza intr-o noua compnie, mult mai mica dar mai curata.
General Motors a luat nastere in septembrie 1908 in statul american Michigan, infiintata de William C. Durant ca holding pentru marca Buick. Un an mai tarziu in componenta holding-ului a intrat si marca Oldsmobile. Tot in 1909 s-au adaugat companiile Cadillac, Elmore si Oakland.
Fondatorul Durant a pierdut in 1910 controlul GM, dar l-a recastigat cativa ani mai tarziu, dupa ce a integrat in GM marca pe care a creat-o impreuna cu francezul Louis Chevrolet. Marca a intrat in 1917 in portofoliul GM.
La inceputul anilor 30″, General Motors a devenit cel mai mare producator auto mondial, pozitie pe care o va pastra 77 de ani. Insa lucrurile au devenit complicate in al doilea razboi mondial, cand uzinele Opel din Germania produceau pentru nemti. Compania a produs tancuri, avioane, armament, situatia devenind cel putin ciudata, dat fiind ca tancuri facute de fabrica Vauxhall din Marea Britanie s-au confruntat pe campul de batalie cu vehicule produse la fabrica Opel controlata de nemti. In plus, GM a profitat de pe urma comenzilor venite de la guvernul german si a primit chiar si despagubiri de razboi dupa ce aliatii le-au bombardat fabricile germane.
Dupa razboi GM a continuat sa creasca si sa-si diversifice grupele de produse. Totusi, in anii 60″, 70″ si 80″ performantele au fost umbrite de probleme cu calitatea, unele masini fiind scoase de pe piata mai devreme din cauza defectelor aparute. Totusi, trebuie spus ca multe din defecte au fost reparate, iar criticile venite din partea clientilor si din partea asociatiilor care aparau drepturile consumatorilor au determinat atat GM, cat si concurentii sa faca masini mai sigure.
La finalul anilor 70″ GM a inceput sa aiba pierderi financiare mari si cand era vorba de cota de piata, unde marcile japoneze profitau si datorita masinilor mai fiabile. GM a decis sa incheie parteneriate cu Toyota si Suzuki, pentru a produce impreuna masini in SUA si pentru ca managerii americani sa lucreze alaturi de cei japonezi si sa invete de la ei. Asa a luat nastere si marca Saturn, care s-a vrut a fi cu totul altceva, dar la care GM renunta anul acesta. In anii 80″ compania ajunsese sa aiba 350.000 de angajati pe plan mondial.
Ultimul deceniu a fost plin de vesti proaste la GM. In 2000, americanii au cumparat 20% din Fiat pentru 2,4 miliarde dolari in actiuni, insa cu o optiune care dadea italienilor dreptul sa forteze GM sa cumpere si restul de 80%. Pentru a iesi din alianta, GM a fost fortata sa plateasca Fiat doua miliarde dolari, pentru a nu mai fi obligata sa cumpere grupul italian.
Alte vesti proaste, in 2000 General Motors a decis sa “omoare” marca Oldsmobile, iar in 2005 a renuntat la divizia producatoare de componente Delphi care a intrat in reorganizare sub protectia legii falimentului.
GM si-a legat numele de una dintre cele mai cunoscute masini electrice – modelul EV 1 al General Motors, produs intre 1996 si 1999 intr-un numar limitat de circa 2.000 de exemplare. Masinile erau inchiriate catre utilizatori, acestia neavand posibilitatea sa le cumpere.
GM a motivat intreruperea programului in 2003 prin faptul ca nu obtinea profit cu ele si nici nu prea exista cerere. GM a fost acuzata de unii ca si-ar fi sabotat propriul produs, compania a retras de pe piata toate masinile EV1, chiar daca au existat clienti care au cerut insistent sa le fie oferita sansa de a le cumpara.
Ultimii ani au fost extrem de grei pentru GM. Compania a pierdut mult din cota de piata in SUA, a pierdut locul intai pe plan mondial in 2008 in lupta cu Toyota, iar pe plan financiar lucrurile stau dezastruos, pierderi de 88 miliarde dolari din 2004 pana in prezent. Vanzarile au scazut mult, gama de modele era bazata pe masini cu consum mare, iar numarul de dealeri din SUA era extrem de vast, comparativ cu japonezii care vindeau mult mai multe masini/dealer.
Acum s-a ajuns la nevoia de a intra sub protectia legii falimentului, pentru ca GM sa se restructureze, sa se micsoreze si sa renunte la marcile neprofitabile. De la opt marci va ajunge sa se concentreze pe patru, de la 6.000 de dealeri va ajunge la 3.000 in SUA, iar productia va trebui redusa pentru a se mula pe o piata americana unde se vor vinde anual cam 10 milioane de masini, fata de peste 16 milioane, in anii trecuti.
Autoritatile americane au pompat peste 19 miliarde dolari in GM, se angajeaza sa mai ajute cu 30,1 miliarde dolari, insa in schimb, dupa faliment, autoritatile vor detine 60% din noua companie, in timp ce statul canadian va avea 12%, deoarece a promis sa ajute cu 9,5 miliarde dolari. Noua structura a fost poreclita de mult “Governemt Motors”.
 
Articole asemanatoare:
Istoria marcii Dacia
Istoria marcii Ford
Istoria marcii Trabant