Istoria marcii Mercedes

Mercedes-Benz (adeseori scurtat la Mercedes ori doar Benz) este o marca germana faimoasa de automobile, autobuze, camioane si auto trenuri rutiere care este proprietatea companiei pe actiuni DaimlerChrysler AG (cunoscuta inaintea fuziunii sale cu Chrysler, ca Daimler-Benz. Compania Daimler-Benz AG a fost infiintata in 28 iunie 1926 când doua companii, Benz & Cie. si Daimler Motoren Gesellschaft (DMG), au fuzionat.De peste 100 de ani, Mercedes este cea mai inovatoare marca de autovehicule din lume. Data de 22 decembrie 1900, când Daimler-Motoren-Gesellschaft (DMG) a scos pe piata primul automobil Mercedes, reprezinta inceputul unei ere a dezvoltarii ce a condus la infiintarea firmei DaimlerChrysler AG spre sfârsitul secolului XX. Astazi, Mercedes-Benz este considerata a fi cea mai de succes marca de autovehicule din lume. Perfectiunea tehnica, standardele de calitate, puterea inovatiei si numeroasele legende auto lansate, precum 300 SL Gullwing, sunt de neegalat. Steaua Mercedes a devenit cel mai celebru simbol auto si una din marcile comerciale cele mai cunoscute la nivel mondial.
In anii 1880, când Gottlieb Daimler si Karl Benz au inventat, independent unul fata de celalalt, motorul de viteza mare si automobilul, acestia au pus bazele transportului motorizat privat. Cu ajutorul partenerilor si al sustinatorilor financiari, cei doi ingineri si-au continuat in particular munca de dezvoltare in cadrul propriilor companii. in octombrie 1883, Benz a infiintat Benz & Co. in orasul Mannheim;
Daimler-Motoren-Gesellschaft (DMG) a fost infiintata in noiembrie 1890 in orasul Cannstatt. Ambele companii isi propusesera sa creeze o marca memorabila, care sa confere produselor aferente atât distinctie cât si familiaritate. Initial, au ales ca propriile nume – Benz si Daimler – sa reprezinte originea si calitatea motoarelor si autovehiculelor pe care le fabricau. Mai târziu, in timp ce marca Benz & Cie. nu s-a modificat (desi roata dintata ce inconjura numele Benz in 1903 a fost inlocuita cu o coroana de lauri), la inceputul noului veac produsele DMG apareau sub denumirea comerciala de Mercedes. Mercedes este un nume feminin spaniol insemnând „indurare”. De asemenea, era numele fiicei omului de afaceri austriac Emil Jellinek, care a locuit la Baden, lânga Viena, si la Nisa in 1889. Jellinek, un gentleman progresist pasionat de sport, a fost un promotor entuziast al progresului tehnic si al automobilului. Convins ca automobilul va schimba viitorul, acesta a calatorit in 1897 la Cannstatt pentru a comanda primul sau autovehicul Daimler, de sase cai putere, transmisie prin curea si motor cu doi cilindri.
Dupa ce automobilul i-a fost livrat in octombrie 1897, Jellinek a descoperit ca viteza de 24 km/h este prea mica pentru el. Dorea viteze de 40 km/h si a comandat doua modele Daimler Phoenix cu motor frontal de opt cai putere. Cele doua automobile livrate in septembrie 1898 au fost primele autovehicule rutiere dotate cu motor cu patru cilindri. Ca om de afaceri, Emil Jellinek era in bune relatii cu cercurile financiare internationale si cu aristocratia: in 1898 a inceput sa vânda automobile Daimler personalitatilor din inalta societate. in 1899, Daimler-Motoren-Gesellschaft (DMG) ii livra deja zece automobile lui Jellinek, iar in 1900 nu mai putin de 29. Jellinek a indemnat compania DMG sa produca autovehicule din ce in ce mai puternice si mai rapide, iar din 1899 a inceput sa le inscrie in curse auto – mai ales in Saptamâna Nisei. De obicei se inscria in cursa sub pseudonimul „Mercedes”, numele fetitei sale in vârsta de zece ani. Dar, desi numele devenea tot mai cunoscut printre iubitorii de automobile, initial Jellinek l-a folosit doar ca pseudonim al echipei sau al soferului, nu drept marca comerciala. La inceputul lunii aprilie 1900, DMG si Jellinek au incheiat un contract pentru vânzarea si distributia automobilelor si motoarelor Daimler, iar când s-a hotarât proiectarea unui nou motor cu numele de „Daimler-Mercedes”, pseudonimul lui Jellinek a devenit de asemenea nume de produs. Doua saptamâni mai târziu, Jellinek comanda 36 de autovehicule in valoare totala de 550.000 de marci – echivalentul actual a aproximativ trei milioane de euro. Era o comanda uriasa dupa orice standarde. Câteva saptamâni mai târziu comanda inca 36 de automobile, toate cu motor de opt cai putere. Emil Jellinek Ambitiile sale sportive cereau mai multa viteza, mai multe performante si mai multe victorii. Primul Mercedes O masina sport de 35 cp.  Pe 22 decembrie 1900, Daimler-Motoren-Gesellschaft ii livra lui Jellinek primul model echipat cu noul motor – un automobil de curse de 35 CP. Acest prim „Mercedes” proiectat de Wilhelm Maybach, Inginer Proiectant Åžef la DMG, a facut senzatie la inceputul secolului trecut. Având centrul de greutate scazut, sasiu din otel comprimat, un motor usor si puternic si radiator in forma de fagure, este considerat a fi primul automobil din generatia sa. Saptamâna Nisei din martie 1901, când autovehiculele Mercedes au fost de neinvins la practic toate categoriile, le-a adus lui Jellinek si automobilelor sale o reputatie exceptionala. in martie si august 1901 apareau modelele-surori de 12/16 CP si respectiv 8/11 CP, iar datorita comenzilor suplimentare ale lui Jellinek, uzina Daimler din Cannstatt functiona la capacitate maxima. Denumirea Mercedes a fost inregistrata pe 23 iunie 1902, iar pe 26 septembrie devenea marca comerciala. in iunie 1903, Emil Jellinek a primit permisiunea de a-si lua numele de Jellinek-Mercedes. „Este probabil prima data când un tata ia numele fiicei sale”, comenta Jellinek la acea data.
DMG foloseste numele brand-ului de succes "Mercedes" din septembrie 1902. Dar nu exista inca marca inregistrata. Cei doi fii ai lui Gottlieb Daimler, Paul si Adolf, isi aduc aminte ca tatal lor a folosit odata o stea in trei colturi ca simbol. Gottlieb Daimler a fost directorul tehnic al Deutz Gasmotorenfabrik din 1872 pâna in 1881. Când s-a angajat el si-a marcat casa pe o poza cu Cologne si Deutz utilizând o stea in trei colturi. El i-a spus sotiei ca acea stea va straluci glorios peste fabrica sa de productie. Conducerea DMG s-a folosit de aceasta predictie si in iunie 1909 a inregistrat steaua in trei colturi cât si cea in patru colturi ca fiind marci inregistrate. Ambele logo-uri erau protejate legal, dar steaua in trei colturi a fost in cele din urma folosita incepând cu 1910 ca stea tridimensionala pe grila radiatoarelor automobilelor. Steaua in trei colturi era un simbol al principiului Daimler a motorizarii universale “pe pamânt, in apa si in aer”. De-a lungul anilor, aceasta a suferit numeroase modificari ale design-ului. in anul 1916 un cerc a fost plasat in jurul stelei, in cadrul caruia vor fi inserate 4 stele mici si cuvântul “Mercedes” sau numele fabricilor Untertürkheim si Berlin-Marienfelde. in noiembrie 1921, DMG a solicitat protectia utilizarii logo-ului pentu noi variante si a inregistrat o stea tridimensionala in trei colturi icadrata de un cerc la oficiul de autorizari – incluzând si un design pentru grila radiatorului. Colectia de automobile unice va fi o comoara pentru posteritatea – din acest motiv Mercedes-Benz a colectionat oficial autovehicule incepând cu anul 1911. Colectia actuala cuprinde un stoc unic de aproximativ 550 autovehicule. Aproximativ 350 dintre acestea sunt autoturisme, 140 masini de curse si 60 de autovehicule comerciale marca Mercedes-Benz, dar si marcile precedesoare Benz si Daimler. Toate modelele reflecta valorile de baza ale celei mai vechi si prestigioase marci din lume: calitate, fascinatie, inovatie si siguranta. 160 de autovehicule sunt expuse in Muzeul Mercedes-Benz, altele sunt prezente la expozitii sau iau parte la evenimente si competitii organizate pentru masini clasice. in total, Mercedes-Benz imprumuta autovehicule aproximativ de 1200 de ori in fiecare an – si numarul solicitarilor de acest sens este in crestere. Colectia este administrata, intretinuta si se afla intr-o continua dezvoltare pe baza unor criterii bine definite. in acest fel, Mercedes-Benz se asigura ca produsele culturale si industriale importante sunt pastrate pentru generatiile viitoare.

 

Articole asemanatoare :

Istoria marcii Hummer
Istoria marcii Subaru
Istoria marcii Saab