Istoria marcii Peugeot

Peugeot este un constructor francez de automobile, parte a grupului PSA Peugeot Citroën

   Afacerea de familie care precede compania actuală Peugeot a fost începută în 1810. Pe 20 noiembrie 1858, Emile Peugeot a aplicat pentru a înregistra "leul" ca marcă înregistrată. Compania a produs primul automobil în 1891. Din cauza discuțiilor familiale, Armand Peugeot a fondat, în 1896, Société des Automobiles Peugeot.
 Rădăcinile Peugeot duc înapoi în secolul XIX la fabricarea râșnițelor de cafea și a bicicletelor. Compania și familia sunt originare din Sochaux, Franța. Peugeot are o mare uzină de producție și un muzeu în acel loc. Sponsorizează, de asemenea, Clubul de Fotbal Sochaux, fondat în 1928 de un membru al familiei.
   Începuturile companiei Peugeot sunt legate de transformarea unei mori de porumb într-o oțelărie pentru fabricarea de lame pentru fierăstraie, cu scopul de a profita de revoluția industrială aflată la acea vreme la început.
 
   De atunci, numele Peugeot a început să fie asociat cu fierăstraie, unelte pentru diferite tipuri de activități, arcuri pentru crinolinele în stilul celui de al doilea imperiu, râșnițe pentru sare, piper și cafea, biciclete, motociclete, scutere, automobile și furgonete

   În 1858, Peugeot a adoptat simbolul Leului ca emblemă universală pentru lamele de fierăstraie și produsele de oțelărie. El simboliza trei calități ale fierăstraielor Peugeot: duritatea dinților, flexibilitatea lamei și viteza tăierii.  

   De-a lungul anilor, emblema mărcii franceze a fost schimbată de nenumărate ori, ultima astfel de modificare survenind în 2010


  De-a lungul celor 200 de ani de existență, Peugeot a construit o viziune de dezvoltare unică pe termen lung, ce i-a permis să anticipeze tendințele în domeniu, să fie înaintea timpurilor, să se adapteze și să accepte noi provocări. Această abordare a permis Peugeot să evolueze de la fabricarea de biciclete și motociclete (produse încă din 1886), la mașini, în 1891.   Ulterior, marca franțuzească a trecut de la producerea primei sale mașini pe benzină, denumită Type 2, la modele din ce în ce mai sofisticate.

  Astfel, printre cele mai sonore mașini lansate de Peugeot se regăsesc modelul 403, primul sedan diesel produs în masă, modelul 205, un adevărat simbol auto grație multiplelor sale versiuni și victorii obținute în motorsport, dar și de masina-motocicleta BB1 prezentată în septembrie 2009 la Salonul Auto de la Frankfurt.

   Peugeot și-a crescut astfel producția de la câteva zeci de unități pe an la câteva mii de autovehicule împărțite în 18 categorii, de la mașini mici la vehicule comerciale. În prezent însumează 55 de milioane de unități vândute.
   Expansiunea mărcii a început după cel de-al Doilea Război Mondial, odată cu creșterea cererii pentru mașini din ce în ce mai diverse.
 

   În anul 1929 Peugeot a inițiat primul sistem de identificare numerică care este și astăzi în uz. Modelul 201 a fost denumit astfel pentru că, pur și simplu, acesta era numărul proiectului la care departamentul de ingineri lucra la acea dată.

 

   Primul dintre cele trei numere indică clasa din care face parte un autovehicul, iar al treilea face referire la generația la care respectivul model a ajuns. Numarul din mijloc “0″ (cifra zero) este legătura dintre celelalte două. Sistemul de numerotare a evoluat ulterior.
   Seriile “2″ și “4″ sunt singurele care au respectat acest sistem de numerotare, de atunci acestea comercializându-se în mai mult de 26 de milioane de exemplare, adică circa jumătate din vânzările mărcii.
   În anul 2000, celor trei cifre le-au fost adăugate litere care fac referire la diferitele forme de caroserie: cc pentru Coupé Cabriolet și sw pentru break.
   În 2004, la 75 de ani de la lansarea modelului 201, Peugeot a adăugat numărul din patru cifre, începând cu 1007, pentru a numi astfel modelele care nu au făcut parte din gama inițială 

   Comfortul în mașină reprezintă o calitate recunoascută în cazul mașinilor Peugeot și, probabil datorită peisajului deluros al regiunii Franche Comte unde familia Peugeot deținea mari întinderi de pământ, producătorul francez a generat constant multe inovații în ceea ce privește sistemele de suspensii.

 

  Modelul 201 a fost prima mașină echipată cu roți independente pe față, iar Peugeot rămâne încă singurul constructor care își produce propriile sisteme de absorbție a șocurilor.

   Printre inovațiile dezvoltate de Peugeot merită menționat sistemul de retractare a plafonului rigid în cazul mașinilor de tip Coupé Cabriolet. Coupé este un termen ce se referă la o mașină cu două uși și formă generala de sedan (3 volume). Cabriolet înseamnă mașină decapotabilă.

 

   Aceasta inovație, Coupé Cabriolet (cc) a fost pentru prima oară folosită pe modelul 401 Eclipse.
  Ulterior, modelul 206 cc a făcut acest sistem cunoscut publicului larg. În total au fost vândute 700.000 de astfel de mașini. 

 

   Numele Peugeot este sinonim cu motoarele diesel, primul astfel de propulsor pe motorină fiind montat în 1959, pe modelul 403.
   Acest sedan a fost totodată prima mașină care beneficia de un sistem de răcire automat, angrenat de motor. Popularitatea motorului diesel a fost instantanee. Modelul 403 a fost primul din istoria mărcii Peugeot care a fost vândut în mai mult de un milion de exemplare.
 

   Inovațiile în materie de motoare diesel au continuat: în 1975, modelul 604 a devenit prima mașină din Europa echipată cu un propulsor turbo diesel, iar în 1999, modelul 607 a fost primul din lume pe care a fost montat un filtru de emisii împotriva particulelor poluante (filtru de particule)

 

   În ceea ce privește mașinile electrice, Peugeot a produs încă din 1941 primul său vehicul cu motor electric denumit VLV.
   La sfârșitul secolului XX, îngrijorările cu privire la încălzirea climei au dus la apariția de tehnologii care să diminueze impactul gazelor eliminate în atmosferă de mașini. Realizările recente ale Peugeot în acest domeniu sunt reprezentate de conceptul iOn, apărut inițial în anii 1990 și, mai târziu, de modelul electric 106, care se află încă în topul vânzărilor în gama vehiculelor cu zero emisii.

   Bineînțeles, cel mai mare efort tehnologic a fost făcut pentru reducerea continuă a emisiilor poluante în cazul motoarelor natural aspirate. În prezent, jumătate dintre mașinile Peugeot vândute în Europa au emisii sub 130 de grame de dioxid de carbon pe kilometru.
   În toamna anului 2010 Peugeot a lansat automobilul complet electric iOn, dar constructorul francez va produce și modelul 3008 Hybrid4, ce combină un motor turbo diesel cu unul electric. Această mașină va fi cu 35% mai puțin poluantă decât una echipată doar cu motor turbo diesel.
     În anul 2012 un alt pas important va fi făcut prin lansarea modelui 3008 Hybrid ce va emite doar 50 de grame de dioxid de carbon pe kilometru.

Prima cursă din istoria automobilismului, Paris-Bordeaux-Paris, a fost câștigată de un autoturism Peugeot.

   Succesul înregistrat atunci a determinat conducerea Peugeot să se gândească serios la dezvoltarea de mașini destinate sportului cu motor. A fost astfel construit modelul L76, precursorul modelului 500 care a câștigat la Indianapolis în 1913, 1916 și 1919.
   Distincțiile au continuat în 1937, când trei mașini Peugeot au trecut linia de sosire a cursei de 24 de ore de la Le Mans, modelele 404 și 504 înregistrând și ele succese în campaniile motorsport din Africa.
 

   Astăzi, performanțele Peugeot se fac resimțite în domenii precum fiabilitatea și consumul redus de combustibil. Cursa din 2009 de la Le Mans a adus leului francez, cu ajutorul lui 908 HDi FAP, primele două locuri. În prezent, Peugeot dezvoltă un prototip sport ecologic cunoscut drept 908 HY.
  Stilul, un factor cheie al identității Peugeot

  Peugeot și-a reafirmat ambiția de a reprezenta un simbol în materie de stil cu ajutorul roadster-ului SR1. Acesta adoptă atât unele dintre cele mai moderne idei de design auto, având totodată trăsături care au caracterizat numeroase modele ale mărcii franceze de-a lungul timpului: 402, 404, 504, 205, 406 Coupé și, nu în ultimul rând, noul RCZ.

   Liniiile tradiționale Peugeot au fost pentru prima oară desenate în 1930 de stilistul Henri Thomas. Înfățișarea clasică a lui 201 a fost urmată de stilul aerodinamic prezent la seria a doua, în timp ce modelul 402, prezentat la Salonul Auto de la Paris din 1935, a venit cu o grilă frontală înclinată și linii drepte ce însoțesc aripile.
    Dar poate cea mai comună caracteristică a tuturor modelelor Peugeot o reprezintă farurile cu aspect de felină, o inițiativă pusă pentru prima dată în practică pe modelul 504 de către stilistul Paul Bouvot.
 Peugeot a încheiat, de asemenea, un număr important de colaborări în ceea ce privește designul auto, atunci când în anii 1930 a creat apreciatele modele 302 (roadster și coupé), dar și în 1955, când cu ajutorul renumitului Pininfarina a desenat modelul 403.

  Noi idei de design au fost ulterior implementate pe modelele 504 Coupé, 306 Cabriolet și 406 Coupé. Designul revoluționar al conceptului cu zero emisii BB1, dar și al SR1 indică drumul pe care Peugeot îl va urma în viitor.

    La începutul anului 2010, Peugeot a prezentat un plan de dezvoltare, făcându-și astfel publice ambițiile pentru 2015: să urce trei locuri în topul producătorilor auto mondiali (în 2009 a ocupat poziția a zecea), să facă din numele Peugeot un simbol în ceea ce privește stilul și să devină un lider pe piața serviciilor mobile.

  Pentru a atinge aceste obiective, Peugeot se bazează pe cele 14 noi modele programate să apară între 2010 și 2012, pe liniile de design revoluționare ilustrate prin conceptul SR1, precum și pe impactul noii sigle Peugeot în două culori și a mesajului “Motion & Emotion”.
    200 de ani de istorie prind viață la Muzeul Peugeot

 Muzeul Aventurii Peugeot, deschis în localitata Sochaux, Franța, în 1988, dispune de colecții publice de obiecte mici din metal, vehicule pe două roți și mașini.

   Galeria adăpostește 450 de mașini, 350 de motociclete și biciclete, mai mult de 3.000 de obiecte asortate, dar și o comoară documetară și iconografică ce conține mai mult de două milioane de piese.
   Muzeul prezintă fiecare vehicul în contextul timpului în care a fost creat, asigurând prezentarea fidelă a dezvoltării mărcii de-a lungul vremii.
   În 2010, muzeul a fost lărgit cu două noi spații, la 6.000 de metri pătrați. În ceste două zone pot fi regăsite colecțiile noi din seria 5, vehicule comerciale ușoare, o atenție deosebită fiind acordată realizărilor Peugeot în motorsport.
 

 

 

Articole asemanatoare:
Istoria Marcii Seat
Istoria marcii Fiat
Istoria marcii Lexus
Oferta de piese auto Peugeot