Istoria marcii Skoda

   Skoda este un producator ceh de automobile, unul din primii 4 din lume. Din 1991 apartine concernului Volkswagen. Compania s-a infiintat pe data de 27 iunie 1925, când concernul škoda a cumparat producatorul de automobile Laurin & Klement in Mladá Boleslav. Václav Laurin a ramas atunci director tehnic. Dupa 1945 a urmat retragerea de la škoda Pilsen, numele firmei ramânând. De pe data de 16 aprilie 1991 skoda apartine concernului Volkswagen.
   La sfârsitul anului 1895, doi membrii pasionati ai Clubului Ceh de velocipede, mecanicul Václav Laurin si librarul Václav Klement au demarat la Mlada Boleslav productia de biciclete Slavia.
in primii doi ani, compania a lansat pe piata cinci modele de biciclete de conceptie proprie. Printre acestea se numarau bicicletele de agrement, pentru femei si semicursierele, pentru toate oferindu-se o garantie de doi ani. In primavara anului 1899, in programul de productie a fost adaugata prima bicicleta cu un motor auxiliar. Se nastea motocicleta L&K. incepe era motocicletelor .Epoca bicicletelor a fost urmata de era motomaniei. in 1899 la Praga, compania Laurin & Klement a prezentat in fata presei prima motocicleta. Modelul A, mai putin puternic, avea un motor de 1,25 CP, modelul B, mai puternic, ajungând la 1,75 CP. Dezvoltarea fabricii a fost insotita si de o expansiune pe diverse piete, anul 1900 incluzând si Anglia pe lista tarilor in care se exportau motocicletele L&K.
   Programul de productie a fost imbogatit si compania a inceput sa adune in vitrina cu trofee primele premii obtinute in cadrul expozitiilor internationale.in 1901, L&K participa in prima cursa internationala pe traseul Paris-Berlin, pentru ca un an mai târziu motocicletele L&K sa obtina prima victorie intr-o cursa desfasurata in Bohemia! In 1909 Laurin & Klement a ajuns la o productie totala de aproape 4000 de motociclete, de diferite tipuri. Primul automobil - VoituretteConstruit in 1905, modelul Voiturette A a fost primul automobil Laurin & Klement. Cu un motor de doi cilindri in V, racit cu apa si având o capacitate de 1055 cmc, o putere de 7 CP, aceasta masina s-a transformat imediat intr-un succes comercial. A urmat modelul B (produs intr-o cadenta incredibila de 250 unitati in trei ani) si modelul C cu un motor de 2042cmc si 12CP. Primul motor cu patru cilindri a fost construit in 1906; modelul D a fost construit in doar patru exemplare, in timp ce motorul de 4,5l destinat modelului E avea sa fie utilizat in anii urmatori atât pe automobilul destinat transportului de persoane cât si pe versiunea utilitara.
Gratie maiestriei si experientei angajatilor din toate departamentele, compania si-a cucerit foarte rapid renumele pe piata internationala in curs de dezvoltare .Modelul S - un nou succes in strainatate Eforturile facute de V. Klemet pentru realizarea unui automobil simplu si fiabil, care sa raspunda cerintelor unui numar cât mai mare de clienti, au dus la aparitia gamei S. Beneficiind de numeroase elemente structurale originale, acest vehicul cu motor de patru cilindri in linie, 1.771cmc si 14CP, racit cu apa, a fost prezentat publicului in aprilie 1911. Modelul S s-a dovedit o masina de succes nu doar in Cehia ci si pe piata din Rusia, de exemplu. Pâna la inceputul Primului Razboi Mondial au fost construite la Mlada Boleslav circa 600 de exemplare, productia fiind continuata cu imbunatatirile de rigoare pâna in 1925.
L&K M - lux si utilitate Gama de modele L&K M a fost incadrata in clasa vehiculelor de lux. Acest automobil era propulsat de un motor cu patru cilindri, capacitatea de 4.713cmc si o putere de 50 CP. Pe acelasi cadru al sasiului a fost montata si varianta Knight, cu patru cilindri si 3.308cmc, fabricata in serie mica. Câteva din inovatiile care au marcat aceasta perioada au fost: lampile cu dinam, demaroarele electrice sau (la cererea clientilor) discuri din otel.
Utilitarele mari din gama MS (produse in timpul Primului Razboi Mondial) au beneficiat de motoare modificate inca din 1920, având cilindreea marita pâna la aproape sase litri capacitatea de transport de trei tone. Suprastructura pentru transportul persoanelor sau a marfurilor era construita pe sasiu, rezultând astfel autobuze, vehicule militare, vehicule destinate postei, etc.
   Tehnologie pentru agricultura Noua tehnologie si-a gasit aplicatii si in agricultura. Motoplugurile s-au dovedit un produs de succes pentru Laurin & Klement dar si pentru compania Roudnice aflata in proprietatea lui Rudolf Bächer. Motoplugul P4 cu sase lame si motor cu patru cilindri si 80CP, s-a dovedit un produs de succes, fiind construit 51 de exemplare pâna la inceputul Primului Razboi Mondial.
Motoplugurile Excelsior (construite la momentul respectiv in colaborare cu cei de la Bächer), au fost apreciate si dupa terminarea razboiului. Ele au fost exportate si intr-o versiune mai mica decât P4, nu doar in Rusia ci si in Franta, Spania si America de Sud. Firma Puch si reprezentanta austriaca FIAT aveau sa achizitioneze licenta pentru productia acestui motoplug.
L&K 100 si 110 - calitate deosebita pentru gama medieNoul model L&K 100, introdus pe piata in 1923, avea un sasiu de conceptie clasica si un motor SV cu patru cilindri si capacitatea de 1.771cmc.
Modelul 100 si evolutiile ulterioare (105, 110 si 120) s-au dovedit automobile de viitor, cu o calitate deosebita, incadrate mai bine in segmentul mijlociu decât concurenta reprezentata de celelalte marci din Cehia (Praga Alfa, Tatra 11).
Modelele modernizate 110 si 120 au aparut pe piata in 1925. Chiar si dupa fuziunea cu Plzen škodovka in 1925, modelul 110 a continuat sa aiba cel mai mare succes de piata. in 1926 a fost prevazut cu un motor mai puternic (1.944cmc) de la modelul 120.
Modelul 860 - 8 cilindri si 80 CPin 1929, cu ocazia Salonului Auto de la Praga a fost introdusa o noua gama škoda, din aceasta facând parte si modelului 860.
Principalele caracteristici au fost incluse in denumirea modelului, cifra 860 provenind de la cei 8 cilindri si 60CP! Noua masina va stârni un interes deosebit atât in rândul publicului cât si al profesionistilor.
Tutusi, pâna in 1933 au fost vândute doar 49 de exemplare, modelul de lux beneficiind de un motor de patru litri, cu opt cilindri. Acest lucru a fost explicat si de pretul ridicat pentru acea perioada, 127.000 coroane cehe pentru limuzina si 140.000 pentru versiunea cabrio.

 

Articole asemanatoare:

Istoria marcii Aro
Istoria marcii Lexus
Istoria marcii Ford
Istoria marcii Skoda in poze