Tot ce vrei sa stii despre testele de impact

Testele de impact sunt  realizate in laborator pentru a se observa comportamentul vehiculelor in cazul unui accident.  Sunt masurate deformatiile in structura vehiculului, precum si socul suferit de pasageri. Acestia din urma sunt reprezentati de manechine de testare special create pentru astfel de studii si simulari.
Genul acesta de teste a inceput sa fie folosit din 1930, cand accidentele de masina erau foarte frecvente.
Mai multe organizatii din lume se ocupa cu astfel de teste, cele mai cunoscute sunt : NHTSA, IIHS, NCAP, in America, EuroNCAP, ANCAP, in Europa si ANCAP, JNCAP şi C-NCAP  ce testeaza vehiculele  pentru Australia si Asia, Japonia si China.
Testele de impact sunt scumpe, dar riguroase si cu o deosebita valoare stiintifica.
Exista mai multe feluri de teste :
1. Testele de impact frontal
 Sunt acelea  derulate intre un vehicul si un zid de beton la o viteză specifica.  Dupa impact se verifica si  design-ul automobilului respectiv. Principalul scop al constructorilor este protectia pasagerilor, iar elementul de evitat este intruziunea unor elemente in habitaclu.  Daca acest lucru nu este evitat, vehiculul are probleme  de siguranta si reprezinta un risc pentrupasagerii. 
2. Testele de impact frontal decalat
 Similar cu testul  impactul frontal, doar ca este vizata doar 40% din suprafata frontala a vehiculului. Testul simuleaza lovirea vehiculului  de un alt automobil, printr-un impact cu un obiect dreptunghiular montat in fata unui zid. Unele organizatii testeaza si impactul decalat intre doua masini. Testele de genul acesta se practica pentru ca accidentele intre doua masini sunt cele mai intalnite in viata de zi cu zi. Cele mai bune rezultate sunt obtinute de autovechiculele care reusesc sa absoarba forta integrala a impactulu pe o portiune mai mica. 
 
3. Testele de impact lateral
 Acestea sunt la randul lor  de doua feluri : impactul cu un alt vehicul si impactul cu  un stalp.
In ceea ce priveste prima categorie, impactul  este testat cu ajutorul unui automobil ce intra in vehiculul tinta cu o viteza fixa si intr-un unghi specificat anterior. Este verificat nivelul de protecţie oferit si elementele rigide montate in portiere. Cele mai multe automobile cu masa mica si portiere subtiri au probleme cu aceste teste. 
 
 Testul de impact cu stalpul se desfasoara  prin transportarea vehiculului pe un stand special cu roti, în vederea simularii impactului cu un stalp. Acesta este mai dur decat testul de mai sus, deoarece vehiculul absoarbe un procent mai mare din fortele generate de impact, de asemenea , este mai riscant pentru eventualii pasageri.
 
4.  Testul de rasturnare
Tot de un carucior special se folosesc expertii si cand testeaza pagubele suferite de autoturismul proiectat la un unghi specific pe asfalt in vederea rasturnarii. Se verifica rezistenta montantilor laterali si a plafonului in cazul unui astfel de accident.
5. Impactul cu pietonii
 In acest caz este simulat un accident in care un automobil loveste, cu o viteza de 40 km/h un pieton, reprezentat de un manechin special.
O parte a barei de protectie, partea inferioara a parbrizului si unele  parti ale capotei sunt lovite cu obiecte ce simuleaza parti ale corpului uman pentru a se observa capacitatea de absortie a fortelor generate de impact.
 
Alte articole din aceasta categorie :
 
Ai dat intr-o groapa? Cam atat te costa.
Sistemul de frânare electronică - EBS
Ce stii despre lamele stergatoarelor tale?
Cum ne dam seama ca trebuie sa schimbam amortizoarele?
Voi ce stiti despre testele de impact (crash tests) ?
Stii sa citesti semnele pe care ti le dau anvelopele?
Invata sa-ti protejezi masina (partea 1)
Invata sa-ti protejezi masina (partea 2)
Pastreaza-ti masina ca noua (partea 1)
Pastreaza-ti masina ca noua (partea 2)
Pastreaza-ti masina ca noua (partea 3)