Istoria marcii BMW

BMW, acronimul pentru Bayerische Motoren Werke AG (in româna Uzina Bavareza de Motoare SA), este un producator german de automobile, motociclete si motoare.BMW este o companie germana organizata ca societate pe actiuni, cel mai mare fabricant de automobile de lux la nivel mondial, având ca subdivizii ale sale alte companii producatoare de automobile, cum ar fi: BMW MINI si Rolls-Royce. Marca britanica Rover a fost in trecut parte a concernului.
Sloganul german original al firmei este "Freude am Fahren", ceea ce se traduce liber prin Placere la condus, Placere la volan. in engleza, motto-ul companiei este "The Ultimate Driving Machine", ceea ce se traduce aproximativ prin Cea mai sofisticata/Ultima masina de condus.

Inaintea celui de-al doilea razboi mondial
Compania BMW a fost fondata de Karl Friedrich Rapp in 21 iulie 1913, fiind initial o uzina de fabricare a motoarelor de avion, Bayerische Flugzeug-Werke. Localizarea uzinei in cartierul Milbertshofen a fost aleasa pentru ca era aproape de Flugmaschinenfabrik, o uzina de fabricat avioane apartinind lui Gustav Otto. Sigla alb-albastra folosita pina in prezent utilizeaza aceleasi culori ca ale steagului Bavariei, sugerind simultan o elice alba care se roteste avind ca fundal un albastru similar cu cel al cerului.
In 1916 compania a semnat un contract cu Austro-Ungaria pentru construirea de motoare de tip V12 asigurându-si astfel viitoarea dezvoltare. Comanda a presupus finantare suplimentara, care a fost asigurata prin asocierea lui Rapp cu Camillo Castiglioni si Max Friz. Simultan cu largirea capitalului social compania si-a schimbat numele in Bayerische Motoren Werke GmbH, devenind o societate cu raspundere limitata, GmbH. Asocierea si cresterea prea rapida a firmei a creat si victime, fondatorul Karl Friedrich Rapp, fiind nevoit sa paraseasca compania, care a fost preluata de industriasul austriac Franz Josef Popp in 1917 si apoi redenumita BMW AG in 1918, transformindu-se intr-o societate pe actiuni. Dupa primul razboi mondial, Tratatul de la Versailles, 1919 a interzis producerea de avioane in Germania. Ca urmare, Gustav Otto si-a inchis fabrica sa de avioane, iar BMW a trecut la productia de material rulant pentru cai ferate specializindu-se in productia de frane. BMW a fost fortat sa isi indrepte atentia catre alte produse.Numele BMW si productia de motoare au fost vândute catre BFW. Noul BMW AG a reinceput munca in halele de productie ale BFW. in ziua de astazi, sediul principal BMW si Fabrica 1 se afla in continuare in acest loc.Urmând productia primului motor Boxer in 1920, care furnizat constant mai multor producatori de motociclete, BMW a dezvoltat propria motocicleta, R 32. Aceasta a inclus principii de design, care ramân caracteristici distinctive ale motocicletelor BMW pâna si in ziua de astazi. Un motor Boxer flat-twin montat transversal si cu o transmisie cardanica.incurajat de succesul avut in domeniul motoarelor de avioane si in cel al constructiei motocicletelor, BMW si-a mutat activitatea in domeniul productiei de masini dupa achizitionarea fabricii Eisenach. Masina produsa acolo sub licenta, DIXI 3/15 PS DA1, a fost usor modificata de catre BMW, odata cu aplicarea siglei BMW.Pe data de 22 martie, primul automobil BMW a fost produs la fabrica Berlin-Johannisthal: BWM 3/15 PS care a fost conceput pe baza lui Dixi 3/15 PS. Primul vehicul pe patru roti care a fost produs in totalitate de catre BMW a fost modelul 3/20 PS cu variantele sale AM 1, AM 3 si AM 4.BMW 303, care a aparut in 1933, a fost primul model care sa incorporeze un motor avansat de 6 cilindri si a fost primul care sa aiba un stil cu totul distinctiv. Grila radiatorului a fost conceputa sub forma a 2 rinichi, un semn distinctiv al BMW care poate fi remarcat pâna si pe masinile de astazi. Alte modele berlina, coupé, decapotabil si roadster au fost produse intr-o succesiune rapida.Motoarele radiale ale BMW erau fiabile, puternice si ca urmare erau folosite in multe tipuri de avioane, printre care si faimosul avion german al anilor 30 si 40, Junkers 52.BMW 328 s-a dovedit a fi cea mai de success masina sport cu motor de 2 litri a erei sale.Ernst Henne a stabilit in 1937 un record mondial de viteza de 279,5 km/h cu o motocicleta BMW, record care avea sa dureze timp de 14 ani.In 1939 Georg Meier, cu o motocicleta BMW supraalimentata, a fost primul concurent din afara Marii Britanii care sa câstige competitia Senior TT din Isle of Man calare pe un model strain de motocicleta.Dupa victoria BMW din 1938, in cea mai acerba cursa de masini, competitia italiana Mille Miglia, echipa formata din Huschke von Hanstein si Walter Bäumer, a obtinut in 1940 victoria intr-un BMW 328 MM Coupé. BMW de asemenea a câstigat premiul la concursul individual din competitie.Cu ajutorul turbinei BMW 003, BMW a construit unul dintre primele motoare radiale produse in serie in 1944. A fost folosit pe modele de avioane cum ar fi Me 262, Arado 234 si He 162.Sfârsitul celui de-al doilea razboi mondial, a reprezentat un dezastru pentru BMW. Fabricile sale de productie au fost in mare parte distruse sau dezafectate, iar fabrica Eisenach a fost pierduta in zona sovietica ocupata. Pe lânga asta, producerea produselor sale traditionale a fost interzisa.In 1948 Fortele aliate au permis reluarea productiei de motociclete de catre BMW. Motocicleta cu un singur cilindru R 24 s-a dovedit a fi un succes.BMW 501, supranumit si “ingerul Baroc”, datorita formei sale alungite, a fost prima masina postbelica a companiei si a fost produsa la fabrica din München in 1952. Un model evoluat, a fost creat doi ani mai târziu sub numele 502, propulsat de un motor V8 din aluminiu.Cu ajutorul lui BMW 597 si BMW 503, BMW a intrat in segmentul masinilor sport si coupé de lux. Dar piata masinilor de dimensiuni mari nu era foarte dezvoltata. Raspunsul BMW in clasa masinilor de dimensiuni mici a fost Isetta “Motocoupé”, cu o usa cu deschidere spre fata. 1957 a fost anul lansarii lui BMW 600, o versiune putin mai mare care si care dispunea in spate de doua locuri si o usa aditionala.1959Datorita decaderii productiei de motociclete si lipsei unei strategii clare pentru modele pe patru roti, BMW este lovit de o criza si amenintat sa isi piarda independenta. Dar datorita patriotismului muncitorilor sai, a micilor intreprinzatori si comercianti, a reusit sa evite o vânzare a companiei la Adunarea Generala anuala din 1959. Acest lucru a câstigat increderea industriasului Dr. Herbert Quandt, care a devenit actionarul principal al BMW, el si familia sa inca detinând aceasta pozitie si in ziua de astazi.O revizie radicala a gamei de modele a reprezentat o adevarata revitalizare a companiei in anul 1960. BMW 700, lansat in 1959, a atins pentru prima data un numar semnificant de vânzari. Lansarea lui BMW 1500 a fost inceputul asa zisei Noi Clase si a marcat inceputul unei neasteptate povesti de succes. Masini sportive, compacte si puternice au devenit inca o data atributul principal al marcii BMW.1966Introducerea seriei 02 in 1966 a confirmat aceasta reorientare. Succesele in vânzari au incurajat compania sa adopte in gama de modele si o berlina si un coupé de dimensiuni mai mari, cu motoare in 6 cilindri, incepând cu BMW 2500 si pâna la 3.0 CSL.BMW a preluat conducerea companiei de masini Hans Glas, impreuna cu fabricile sale de productie din Dingolfing si Landshut.1969Datorita lipsei de capacitati de productie, constructia de motociclete a fost mutata din München la Berlin-Spandau, unde a fost inceputa dezvoltarea si constructia noului model seria 5.Pe parcursul a mai mult de 10 ani compania a avut o traiectorie ascendenta continua. Fabrica de productie din München nu mai era capabila sa satisfaca cererea pietei si astfel noi capacitati de productie au fost necesare pentru constructia noii serii 5. O noua fabrica a fost construita pe un teren din Dingolfing, care ramâne in continuare si astazi cea mai mare fabrica de productie BMW.
Sediul principal al companiei a fost de asemenea mutat. in apropierea complexului Olimpic din München, Turnul BMW, poreclit Patru Cilindri, a fost ridicat prin metode de constructie ultra-moderne fiind semi-suspendat pe o fundatie de dimensiuni mai mici. in imediata vecinatate a acestui turn a fost construit Muzeul BMW.
In acelasi an prima fabrica de asamblare BMW de peste hotare a fost pusa in functiune in Africa de Sud.
Globalizarea vânzarilor si a marketingului avea sa inceapa in 1973 odata cu infiintarea BMW Franta, care a fost urmata de infiintarea de filiale in toate punctele cheie ale lumii.

 

Articole asemanatoare:
Istoria marcii Skoda
Istoria marcii Volkswagen
Istoria marcii Seat