Istoria marcii Opel

1862 – Adam Opel întră în afaceri în orașul său natal, Rüsselsheim, construind prima sa mașină de cusut și punând bazele companiei Opel.
1863 – Compania se extinde: Adam Opel are primul său angajat, iar peste doi ani, își ia primul elev. Cu o apariție în ziarul local Groß-Gerauer Kreisblatt, Opel începe să își promoveze produsul.
1868 – Afacerea cu mașini de cusut are succes, iar Adam Opel se mută înapoi la prima fabrică, o hală indistrială cu spații locuibile. Tot în același an se căsătorește cu Sophie Scheller, fiica unui industriaș german.
1869 – Introduce puterea aburului pentru a facilita construcția mașinilor de cusut.
1872 – Adam Opel stabilește un plan de asigurare a fabricii.
1886 – Prin intrarea în afacerea cu biciclete, Opel asigură o a doua bază a companiei. Fiii lui Adam erau buni bicicliști, câștigând câteva sute de curse de biciclete construite de Opel. În mai puțin de 40 de ani, Opel devine unul dintre cei mai mari producători de biciclete din lume.
1896 – Adam Opel moare la vârsta de 58 ani, iar soția sa Sophie își asumă responsabilitatea continuării afacerii, cu ajutorul fiilor.

1899 – Apare numele primului automobil marca Opel, Opel Patent Motor Car, System Lutzmann. Aceasta a marcat începutul producției în Rüsselsheim, astfel se pun bazele construcției primelor automobile utile.
 1900 – Își face debutul internațional.
1901Heinrich von Opel câștigă concursul de cățărare lângă Heidelberg într-un Opel Lutzmann. Este semnat un contract cu producătorul francez Alexandre Darracq, autorizând ca Opel să producă automobile sub licență Darracq. Opel construiește prima motocicletă.
1902 – Prima  caroserie Opel este adaptată pe un șasiu Darracq în Rüsselsheim. Automobilele care au fost construite sunt vândute sub brandul Opel Darracq. Spre sfârșitul aceluiași an apare primul model construit în întregime de Opel cu un nou motor în 2 cilindri, dezvoltând 10/12 CP.
1903 – Opel dezvoltă un nou motor în 4 cilindri, cu o putere de 20/24 CP.
1905 – Este inaugurat un showroom și service Opel Darracq, lângă parcul Tiergarten din Berlin.
1906 – Al 1000-lea automobil părăsește fabrica. Opel construiește o nouă ramură a fabricii în Berlin.
1907 – Opel este premiat cu Kaiser's Prize pentru cel mai bun automobil german.
1909 – Opel introduce o mașină compactă, cu o putere de 8 CP, având 2 locuri, construită pentru cei ce pun mare accent pe stabilitate. Aceasta devine cunoscută sub numele de DoktorWagen (mașina doctorilor).
1910 – Un nou sistem de producție este implementat, caroseriile prefabricate putând fi combinate cu mai multe modele de șasiuri și motoare. Opel deține o cotă de piață de 12.3 % din vânzările de automobile din Germania.
1911 – Cu un motor de 6/16 CP, Opel adoptă un nou model de caroserie “torpedo”.  Un incendiu distruge mare parte din fabrică.
1912 – Opel sărbătorește cea de-a 50-a  aniversare. Se ajunge la un număr de 10.000 de automobile produse.
1913 – Sunt create motoare de 4 L și 4.5 L, 4 cilindri, fiecare având câte 4 valve, pentru noul sezon de competiții.
1914 – Este construită o mașină menită să doboare recorduri, bazată pe tehnologia motorului care a dus la câștigarea mai multor curse în 1913. Opel devine cea mai mare companie constructoare de mașini din Germania. Un model de mare succes, de 5/14 CP, intră în producție fiind alintat Puppchen (Păpușica). 
1914–1918 – În timpul Primului Război Mondial Opel produce doar mașini militare.
1916 – Opel introduce primul motor în 6 cilindri de 4.7 L, pe modelul de 18/50 CP.
1919 – Este inaugurat traseul de curse al celor de la Opel, situat în sudul orașului Rüsselsheim. Este primul circuit de curse și teste din Germania.
1920 – La Opel este înființat primul consiliu de administrație.
1921 – Opel construiește un motor în 8 cilindri, folosit la curse de Fritz von Opel, care a câștigat marele premiu pe traseul AVUS din Berlin și a participat la cursa Eifel.
1924 – Cu o investiție uriașă Opel își modernizează producția de automobile. Sediul din Rüsselsheim este primul din Germania care introduce producția de serie, incluzând procesul de asamblare. Prima mașină produsă cu noua tehnologie a fost legendarul model de 4/12 CP, cunoscut sub numele Laubfrosch (Broasca copac), cu referire la culoarea verde a caroseriei și farurile proeminente.
1926 – Datorită noilor metode și a cererii mari, prețul modelului 4/12 CP (Broasca copac) scade de la 4500 mărci la 2980 mărci, ajungând și până la 1990 mărci. Acest lucru face ca autmobilul să fie permisibil și pentru partea mai săracă a publicului. Echipa Rüsselsheim ajunge la un total de 75 victorii în diferite curse.
1928 – Atingând o cotă de piață de 37.5%, Opel este de departe cel mai mare constructor german de automobile. Se prefigurează o alianță cu General Motors, Opel este listat pe bursă. Apare un nou model, Regent Limousine, cu motor în 8 cilindri, 24/110 CP. Tehnologia construcției de motociclete atinge o cotă maximă, prin introducerea modelului Motoclub. Este demarat un proiect prin care se încearcă construcția unei mașini propulsată de o rachetă, sub numele de Rak 1. RAK 1 accelerează de la 1-100 km/h în doar 8 secunde pe circuitul Opel. O lună mai târziu, Fritz von Opel ajunge la o viteză de 238 km/h pe circuitul de la AVUS din Berlin cu un RAK 2, devenind un erou popular.
1929 – General Motors achiziționează 80% din acțiunile companiei lui Adam Opel, cu doar 26 milioane de dolari, devenind acționar majoritar. Opel este primul producător german care stabilește o companie de asigurări. O altă premieră este Banca Opel care finanțează achizițiile de automobile. În același an Fritz von Opel zboară pentru prima dată cu racheta, cu un RAK 1.
1930 – Este lansată camioneta Opel Blitz.
1931 – La sediul din Rüsselsheim este construită prima “mașină a poporului”, un autovehicul pe care și-l poate permite toată lumea, echipat cu un motor de 1.2L.
1931-1935 – Sunt construite 100.000 de unități- un volum de producție care nu a mai fost atins de nici un model în Germania. General Motors cumpără și restul de 20 % din acțiunile companiei Opel. Opel devine prima companie constructoare de mașini care înființează un sistem de instruire a service-urilor.
1935 – Opel prezintă modelul Olympia, prima mașină produsă în masă, cu o caroserie integrală din oțel. Avantajele acesteia sunt: greutate redusă, o siguranță pasivă mai mare și coeficient aerodinamic scăzut. În același timp, un nou proces de fabricație este dezvoltat și instalat de către constructorii de la Rüsselsheim, așa numitul “nunta” prin care se combină caroseria prefabricată cu șasiul și ansamblurile mecanice. Cu această nouă tehnologie a fost marită capacitatea anuală de producție până la 25.000 modele Blitz. Opel a devenit prima companie care a fabricat mai mult de 100.000 de vehicule într-un an.
1936 – Un nou model apare, primul Kadett. În același an este lansat elegantul și puternicul Opel Super 6. Compania devine cea mai mare din Europa din punct de vedere al producției și exportului de automobile, ajungând la o producție anuală de 120,239 de unități.
1937 – Opel sărbătorește 75 de ani de la înființare, iar compania se axează mai mult pe producția de automobile, după ce au construit 2.6 milioane de biciclete. Este prezentată o nouă mașină, propulsată de un motor 3.6 L în 6 cilindri, Opel Admiral. Începe producția de frigidere și congelatoare în Rüsselsheim.
1938 – O nouă generație a modelului Olympia apare pe piață. Primul Opel Kapitan este prezentat publicului.
1939 – Al patrulea an consecutiv în care Opel este cel mai mare producător de mașini din Europa, cu o forță de muncă de 25,374 angajați.
1940 – Este produs vehiculul cu numărul 1.000.000, un model Kapitan. Este adăugată tracțiunea integrală pe camioane și sunt produse echipamente militare, cum ar fi trenuri de aterizare și rezervoare pentru avioane.
1944 – Sediul din Rüsselsheim este distrus în proporție de 50%, iar cel din Brandenburg este complet distrus.
1945 – Întreaga instalație de producție este dezasamblată și trimisă în Uniunea Sovietică drept despăgubiri de război.
1946 – Reîncepe producția de frigidere și congelatoare. Apare prima mașină de după război, un camion Blitz de 1.5 tone.
1947 – Reîncepe producția de mașini, cu reapariția modelului Olympia.
1948 – La sediul din Rüsselsheim, este reluată producția modelului Kapitan, care se bucură de o revenire spectaculoasă.
1950 – Este finalizată reconstrucția sediului din Rüsselsheim.
1951 – Începe producția celei de-a 3'a generații de Opel Olympia în Rüsselsheim.
1953 – Apare un nou model, Olympia Rekord, primul cu o caroserie bine definită, având grilajul de protecție sub formă de gură de rechin.
A fost prezentată la IAA International Motor Show din Frankfurt. Din nou, producția anuală depașește 100.000 de unități. În același an apare un nou Opel Kapitan cu o caroserie restilizată și o nouă tehnologie.
1956 – Mașina cu numărul 2.000.000 iese din producție, un Opel Kapitan.
1957 – La IAA International Motor Show din Frankfurt este prezentat modelul Opel Olympia Rekord P1. Pe parcursul a 3 ani au fost vândute aproximativ 850.000 de unități.
1958 – Este introdusă o nouă generație de Kapitan. Cu referire la formele distinctive ale stopurilor, devine cunoscut sub numele de “Keyhole” Kapitan (gaură de cheie).
1959 – Se pune capăt producției de frigidere și congelatoare. Opel introduce un model Kapitan cu motor de 2.6L, care în scurt timp a devenit cel mai de succes model de lux construit vreodată la Rüsselsheim.
1960 – Apare Opel Rekord P2. Aproximativ 755.000 de unități au fost construite în total.
1961 – Este lansat un coupé Sport.
1962 – Opel sărbătorește cea de-a 100'a aniversare. Este inaugurat un nou punct de lucru în Bochum pentru producția noului Opel Kadett.
1963 – Este prezentat Opel Rekord A.
1964 – Opel prezintă 3 noi modele de lux: Kapitan, Admiral și Diplomat. Aceste prestigioase modele au motoare în 6 și 8 cilindri. Toate 3 sunt bine primite și devin imediat un succes pe piață.
1965 – Un nou Kadett îi ia locul predecesorului său, devenind până în 1973, cel mai de succes model de până atunci, cu o vânzare de 2.6 milioane de unități. Apare cel mai rapid coupé: Diplomat V8.
1966 – Sediul din Bochum sărbătorește ieșirea din producție a mașinii cu numărul 1.000.000 din seria B Kadett. Opel deschide un nou sediu în Dudenhofen în statul German, Hesse, precum și o fabrică de piese auto în Kaiserslautern. Intră în producție Rekord C și legendarul Rallye Kadett este introdus pe piață.
1967 – Opel lansează Commondore A și un nou model de Kadett, B LS.
1968 – Apare Opel GT cu un slogan de promovare “doar zborul este mai plăcut”.
1969 – Opel introduce a doua generație a modelelor Kapitan, Admiral și Diplomat.
1970 – Modelele de clasă medie Ascona A și Manta A sport sunt lansate.
Commondore GS/E cu motor pe injecție intră în producție.
1971 – Iese din producție modelul cu numărul 10.000.000 la sediul din Rüsselsheim. Intră în producție modelul Rekord D.
1972 – Cu o cotă de piață de 20,4 %, Opel este cel mai mare producător de automobile din Germania. Este introdus modelul Commodore B. O versiune modificată a Opel GT cu motor diesel apare, stabilind două recorduri mondiale și 28 internaționale.
1973 – Este lansat Kadett C. 1.7 milioane de unități au fost produse. Centurile de siguranță devin dotări standard la toate modelele Opel.
1974Walter Röhrl și copilotul său Ochen Berger câștigă Raliul de la Monte Carlo pentru prima dată cu Opel Ascona A.
1975Ascona B și Manta B intră în producție
1977Record E succedă modelul Rekord D.
1978 – Două mari staruri intră pe piața de automobile: modelul de lux cu patru uși Senator și coupé-ul sport Monza. Acestea aveau un motor nou construit de 3 L , 6 cilindri, producând 180 CP.
1979 – Începe producția noului Kadett D, cu tracțiune pe față, în Bochum.
1981 – Opel devine prima companie producătoare de mașini care folosește vopsele ecologice pe bază de apă. Opel Ascona C și performanta Manta B400 intră pe piață.
1982 – Este înființat un nou sediu în Saragossa, Spania, pentru producția modelului Corsa, care a avansat rapid pentru a deveni cea mai bine vândută mașină din clasa ei. Walter Röhrl alături de copilotul Christian Geistdörfer, conducând modelul Ascona 400 au câștigat raliul de la Monte Carlo și Rally World Championship.
1983 – Vehiculul cu numărul 20.000.000 părăsește linia de producție. Acesta a fost un Senator.
1984 – Este introdus modelul Kadett E. Versiunea GSi, este cel mai aerodinamic model din clasa ei pe plan mondial. Opel Kadett a fost aleasă mașina anului de către un juriu internațional.
1985 – Opel devine prima companie germană care include un convertor catalitic pe fiecare model.
1986Opel Omega își face debutul.
1987 – Opel sărbătorește cea de-a 125-a aniversare. Senator B este prezentat publicului.
1988 – Este introdus Opel Vectra. Model de clasă medie, disponibil cu 2 modele de caroserie, devine imediat cea mai bine vândută mașină. Vectra este caracterizată printr-un design dinamic și confort în timpul condusului, combinat cu un șasiu de o tehnlogie avansată. Este disponibilă și o versiune cu tracțiune integrală.
1989 – Este lansat Opel Calibra. Al 25.000.000-lea model Opel părăsește linia de producție.
1990 – Opel devine prima companie care implementează un sistem de reciclare a materialelor plastice. Aceasta reflectă angajamentul companiei față de tehnologii dedicate protecției mediului.
1991 – Se termină producția Kadett, căruia îi ia locul Opel Astra. Acest nou model este echipat cu un sistem de siguranță care include protecție în cazul unui impact lateral, tensionator al centurii de siguranță.
Opel lansează primul vehicul off-road, Frontera, care într-un an devine lider în clasa ei.
1992 – În Eisenach, cel mai avansat punct de lucru al celor de la Opel, începe producția bazată pe principiul inovativ al producției de bază. Sunt lansate încă două modele off-road: Monterey și vehiculul utilitar Campo Sports Cap.
1993 – A doua generație de Corsa este lansată. Cu noul design, Corsa avansează repede în topul mașinilor din clasa ei, unde se menține ani buni.
1994 – O nouă generație de Omega este introdusă pe piață. Opel Tigra, un coupé sport, este prezentat.
1995 – Opel introduce Vectra B. Opel introduce în premieră la toate modelel airbaguri atât pentru șofer cât și pentru pasagerul din dreapta. La noul Vectra a fost echipat un sistem de anti blocare a pedalei și airbag hibrid
 1996 – Opel devine prima companie care combină avantajele tehnologiei bazate pe 4 valve cu injecția directă și turbo pe un motor diesel. Producția modelului Cadillac Catera, bazat pe Omega, începe în Rüsselsheim. Manuel Reuter câștigă campionatul International Touring Car (ITC) cu un Opel Calibra.
1997 Opel lansează Mobility Initiative, un sistem de navigație pentru modelele Omega și Vectra. Pentru prima dată o mașină europeană este echipată cu un motor de 3 cilindri cu 12 valve, un Opel Corsa. Cu Opel Arena, producătorul german intră în segmentul de piață al mașinilor comerciale.
1998 – O nouă corporație este înființată în Rüsselsheim: Clădirea Adam Opel este inaugurată de cancelarul german Dr. Helmut Kohl.
Expansiunea continuă în sectorul comercial cu modelul Movano. Noul Astra intră în producție. Vehiculele off-road Monterey și Frontera apar sub un design nou. Iese pe piață mașina cu numărul 1.000.000 din modelul Vectra. Opel deschide un nou sediu în Glowice, Polonia.
1999 – Opel marchează un secol de excelență în automobile. Mașina cu numărul 50.000.000 părăsește fabrica de asamblare, un Omega. Odată cu Zafira, Opel lansează o nouă clasă a mașinilor compacte.

2000A început producția modelului Agila, care a fost prima microfurgonetă din Germania, un vehicul perfect pentru oraș. Cheia spre succes a lui Agila a fost maximizarea utilizării spațiului disponibil, combinat cu eficiența motorului. Opel prezintă conceptul Zafira, care era propulsat de un motor electric. Apare  un nou motor de 2.2 litri, care genera 147 CP. Astra Coupé își face debutul. Apare o variantă a lui Zafira care era propulsată cu gaz natural.
2001 – A treia generație a celei mai bine vândute mașini pe plan mondial, o actualizare a lui Opel Corsa, continuă povestea de succes. Apare Opel Speedster, a doua generație de Astra Cabrio și Vivaro. Opel prezintă cel mai rapid monovolum din Europa, Zafira OPC, în același timp prezentând și Zafira CNG. Astra Coupé X-treme este de asemenea prezentată la Geneva. Zafira HydroGen 1, cu motor electric stabilește 15 recorduri internaționale.
2002 – Opel stabilește un nou slogan: Opel.
Fresh Thinking for Better Cars (Opel. Gândire proaspătă pentru mașini mai bune). Cancelarul german Gerhard Schröder inaugurează cea mai avansată fabrică constructoare de mașini, în Rüsselsheim. Noul Vectra iese pe piață.

2003Opel Speedster Turbo și Opel Astra combi 1.6 CNG sunt introduse pe piața germană. Opel Signum și Meriva sunt prezentate împreună în Germania. Opel deschide un nou centru de testare în Pferdsfeld. La fabrica din  Rüsselsheim, este construit noul motor CDTI diesel și tehnologia de reducere a consumului de combustibil TWINPORT pentru motoarele pe benzină. Încep testele la noul Zafira HydroGen3 cu motor electric pe străzile din Tokyo și Washington. Opel ECO Speedster stabilește 17 recorduri internaționale. Sunt prezentate la IAA International Motor Show din Frankfurt a treia generație de Opel Astra precum și Opel Vectra combi și Insignia sedan.
2004Opel Tigra TwinTop și Astra combi sunt introduse pe piață. Astra GTC este prezentată la Paris Motor Show. Până la această dată Opel a produs cel puțin 60.000.000 de vehicule.
2005 – Apare Opel Zafira 1.6 CNG (Compressed Natural Gas) și devine cea mai bine vândută mașină cu un astfel de motor. Premiera mondială la Astra OPC și Zafira OPC la Geneva Motor Show. Începe producția noii Zafira la sediul din Bochum, care a fost notată cu 5 stele la testul de siguranță EURO NCAP. Jurnaliști din peste 26 de țări au calificat motorul 1.3 CDTI ECOTEC ca fiind motorul anului 2005 din cadrul motoarelor între 1.0 și 1.4 L. Versiunile îmbunătățite ale Vectra și Signum ies pe piață. Premiera mondială pentru noul Astra TwinTurbo Cabrio coupé sportiv și elegant, la Frankfurt Motor Show, împreună cu conceptul Antara SUV, Vectra OPC și noua Zafira CNG. O versiune recondiționată a modelului Meriva este prezentată la Bologna Motor Show. Versiunea OPC este prezentată în premieră la Essen Motor Show.

2006
Începe producția Astrei GTC cu viziune panoramică, parbrizul întinzându-se până aproape de jumătatea plafonului. Noul Opel GT este prezetat la Geneva Motor Show. Această mașină sport, cunoscută și sub numele de roadster, continuă istoria legendarului GT din 1960. General Motors deschide un nou centru de design în Rüsselsheim. Intră în producție noile versiuni ale Vivaro și Movano. Premieră mondială la a patra generație de Corsa la British International Motor Show din Londra, Producția de serie începe în Eisenach și Zaragoza. Noua Corsa primește 5 stele la testul de rezistență pentru protecția pasagerilor la Euro NCAP. Prima serie a producției noii versiuni cu tracțiune integrală a Crossover-ului Antara este disponibilă pe piață.
2007 – Noua versiune Astra este lansată cu noi motoare, tehnologie îmbunătățită și un nou design. La cursa OPC Race Camp, dintr-un număr de 18.500 de candidați, doar 10 sunt selectați, pentru a participa la cursa de 24 h din Nürburgring în 2008. Conceptul GTC are un nou design progresiv, și este prezentat la Geneva Motor Show. În premieră mondială este prezentat Corsa OPC cu un motor 1.6L turbo producând 192 CP. Este prezentată Corsa GSi de 150 CP la Barcelona Motor Show. Opel prezintă la IAA Motor Show din Frankfurt modelul Flextreme. Acesta îmbină un motor electric care primește putere de la acumulatori cu un motor cu combustie care încarcă bateriile. De asemenea Corsa CDTI ecoFLEX este prezentată la Frankfurt, echipată cu un motor diesel care emite 119 grame de CO2/km, având un consum mediu de doar 4.5 L la 100 de Km. Corsa este cea mai bine vândută mașină mică din Germania.
2008Insignia, noul model de top Opel, își face debutul la Salonul Auto Internațional de la Londra. Cu design-ul său revoluționar și tehnologia sofisticată, Insignia face un pas mare înainte spre reîntinerirea mărcii. La scurt timp după debut, aceasta a fost numită Autovehiculul a
nului 2009 pentru stilul și inovațiile sale, siguranți și confort.
2009-prezent –marca se confruntă cu un pericol existențial ca urmare a crizei economice internaționale. În iunie, GM solicită demararea procedurii de faliment. Opel primește ajutor din partea guvernului german. La Salonul Auto Internațional de la Frankfurt, Opel prezintă noul model super eficient Astra și modelul Ampera cu zero emisii. Opel Ampera câștigă un premiu prestigios pentru tehnologie.

 

Articole asemanatoare

Istoria marcii Fiat
Istoria marcii Mazda
Istoria marcii Daewoo